Tantárgy adatlapja
Az előadás változó hangsúllyal tárgyal olyan szövegeket, amelyek nem írhatóak le az irodalmi szövegek klasszikus ismertetőjegyeivel, ugyanakkor súrolják ezek határait, mint a levél, életrajz, önéletírás, napló, esszé, kritika, dalszöveg, irodalmi blog. Célja a literalitás fogalmának értelmezése, lehetőségeinek tisztázása. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: válogatott primérszövegek Literatur und Text. In: Thomas Anz, Handbuch Literaturwissenschaft. Bd. 1. Gegenstände und Grundbegriffe. Stuttgart-Weimar, Metzler, 2013, p. 1-23, ISBN 3-476-02525-X Prosatextanalyse. In: Thomas Anz, Handbuch Literaturwissenschaft. Bd. 1. Gegenstände und Grundbegriffe. Stuttgart-Weimar, Metzler, 2013, p. 155-203, ISBN 3-476-02525-X Ajánlott irodalom: Jutta Weber-Bock, Autobiographisches Schreiben. Weingarten, Drumlin Verlag 2006, ISBN 3-935-09345-4 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Elmélyíti az irodalomtudományos fogalmakról szerzett ismereteit. Részleteiben átlátja a német irodalom és kultúratudomány elméleti problémáit, ezek történeti, folyamatszerű összefüggéseit. Érti és átlátja a német irodalmi és kultúratudományi jelenségek vizsgálatának eljárásait, az értelmezés változó kontextusait. b) képességei Képes a műfajelméleti kutatások terén az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére. Képes a különböző korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek értékelésére, önálló kritika kifejlesztésére és szükség esetén alternatív megoldások felvetésére. c) attitűdje Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát. Nyitott a műfajelméleti problémák interdiszciplináris megközelítéseire. d) autonómiája és felelőssége Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára. Felelős európaiként képviseli szakmai, szellemi identitását. Igyekszik alapos értelmiségi tá jékozottságra szert tenni és tudását folyamatosan magas szinten tartani. |