Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Irodalmi határműfajok
Tárgy kódja: BMLGE06700M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Jung Werner
Tárgyleírás:

Az előadás változó hangsúllyal tárgyal olyan szövegeket, amelyek nem írhatóak le az irodalmi szövegek klasszikus ismertetőjegyeivel, ugyanakkor súrolják ezek határait, mint a levél, életrajz, önéletírás, napló, esszé, kritika, dalszöveg, irodalmi blog. Célja a literalitás fogalmának értelmezése, lehetőségeinek tisztázása.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

válogatott primérszövegek

Literatur und Text. In: Thomas Anz, Handbuch Literaturwissenschaft. Bd. 1. Gegenstände und Grundbegriffe. Stuttgart-Weimar, Metzler, 2013, p. 1-23, ISBN 3-476-02525-X

Prosatextanalyse. In: Thomas Anz, Handbuch Literaturwissenschaft. Bd. 1. Gegenstände und Grundbegriffe. Stuttgart-Weimar, Metzler, 2013, p. 155-203, ISBN 3-476-02525-X

Ajánlott irodalom:

Jutta Weber-Bock, Autobiographisches Schreiben. Weingarten, Drumlin Verlag 2006, ISBN 3-935-09345-4

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

Elmélyíti az irodalomtudományos fogalmakról szerzett ismereteit.

Részleteiben átlátja a német irodalom és kultúratudomány elméleti problémáit, ezek történeti, folyamatszerű összefüggéseit.

Érti és átlátja a német irodalmi és kultúratudományi jelenségek vizsgálatának eljárásait, az értelmezés változó kontextusait.

b) képességei

Képes a műfajelméleti kutatások terén az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére.

Képes a különböző korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek értékelésére, önálló kritika kifejlesztésére és szükség esetén alternatív megoldások felvetésére.

c) attitűdje

Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.

Nyitott a műfajelméleti problémák interdiszciplináris megközelítéseire.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára.

Felelős európaiként képviseli szakmai, szellemi identitását.

Igyekszik alapos értelmiségi tá

jékozottságra szert tenni és tudását folyamatosan magas szinten tartani.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe