Tantárgy adatlapja
Irodalomtanítás a változó időben. Irodalomtanítási
koncepciók és alternatívák. A képességfejlesztő és élményközpontú
irodalomtanítás. A reflektáló olvasás képességének megalapozása.
Szövegmegközelítési eljárások az olvasói válasz inspirációjának és a kreatív
befogadás lehetősége megteremtésének szem előtt tartásával. Az
együttműködésen alapuló tanulásszervezés. A korosztály olvasóvá nevelése a
személyiségfejlesztés lehetőségeinek kiaknázásával. RWCT-módszer, RJR-modell. Anyanyelvi nevelés, nyelvtani ismeretek tanítása az
5–6. osztályban (ismeretbővítés és a nyelvi készségek továbbfejlesztése).
Tankönyvek vizsgálata. Fogalmazástanítás felső tagozaton. Az élményközpontú,
játékos módszerek, valamint a drámapedagógiai eljárások és a kooperatív
tanulás beépítése a fogalmazástanításba. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom:
Ajánlott irodalom: 1. span>G. Gődény Andrea: Az olvasók birodalma. Könyv és
Nevelés 2014/1. 2. G. Gődény Andrea: A szövegértés fejlesztése 5-6.
osztályban In: Könyv és Nevelés 2008/3. 3.
Antalné
Szabó Ágnes: Az anyanyelvi nevelés új stratégiái. Magyar Nyelvőr 2003/4. 4. G. Gődény Andrea – Sinkó Judit: A nyelvhasználat
fejlesztése komplex anyanyelv-pedagógiai módszerekkel a melléknevek
gyakorlása közben. www.anyanyelv-pedagogia.hu 2008. 5.
Tóth
Beatrix: Ötletek a fogalmazás tanításához 2006. http://magyartanar.mnyt.hu |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Ismeri
a 6-12 éves gyerekek személyiségének kibontakoztatását megalapozó tudományos
elméleteket, az első hat iskolaévnek a személyiség formálódásában és az
élethosszig tartó tanulásra való felkészítésben betöltött szerepét. Rendelkezik
6-12 éves gyerekek, gyermekcsoportok és környezetük megismerésére, az őket
érintő társadalmi folyamatok értelmezésére vonatkozó elméleti és módszertani
tudással. Ismeri
a tanulás támogatásának, a kulcskompetenciák megalapozásának,
kibontakoztatásának tudományos és szakmódszertani alapjait, az első hat
iskolaévben alkalmazható korszerű módszereket, eszközöket. Tisztában
van a nemzetközi összehasonlító mérések eredményeivel összefüggő, rá
vonatkozó fejlesztési feladatokkal a szövegértés, a matematikai és a
természettudományos nevelés területén. Tisztában
van az értékelés funkcióival és módszereivel. Ismeri
a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív nevelés
lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben. Biztos
szakmai ismeretekkel rendelkezik az 1-4. évfolyamon valamennyi,
továbbá az 1-6. évfolyamon egy műveltségi területen (vagy a nemzetiségi
nevelés szaktudományos és tantárgy-pedagógiai megalapozása terén). A
tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok
figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint
egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására. b) képességei A
nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmakat képes a 6-12 éves
gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire
tekintettel, differenciáltan tervezni. Épít
a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére,
kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli. Képes
változatos, egyénre szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel
elősegíti a gyermek önértékelési képességének alakulását. Támogató
tanulási környezetet biztosít. A
szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve választja meg a szakirodalmi
könyvtári és elektronikus források körét, és munkájában azokat kreatív módon
hasznosítja. Képes
a tanítói munkára irányadó szakmai, etikai és jogi szabályozókhoz munkája
során igazodni, a szabályozók változtatásához javaslatokat előterjeszteni. Tevékenységére
szakszerűen reflektál. |