Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Irodalom- és nyelvtantanítás 5-6. osztályban
Tárgy kódja: BBNTI09100
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Varga Andrea
Tárgyleírás:

Irodalomtanítás a változó időben. Irodalomtanítási koncepciók és alternatívák. A képességfejlesztő és élményközpontú irodalomtanítás. A reflektáló olvasás képességének megalapozása. Szövegmegközelítési eljárások az olvasói válasz inspirációjának és a kreatív befogadás lehetősége megteremtésének szem előtt tartásával. Az együttműködésen alapuló tanulásszervezés. A korosztály olvasóvá nevelése a személyiségfejlesztés lehetőségeinek kiaknázásával. RWCT-módszer, RJR-modell.

Anyanyelvi nevelés, nyelvtani ismeretek tanítása az 5–6. osztályban (ismeretbővítés és a nyelvi készségek továbbfejlesztése). Tankönyvek vizsgálata. Fogalmazástanítás felső tagozaton. Az élményközpontú, játékos módszerek, valamint a drámapedagógiai eljárások és a kooperatív tanulás beépítése a fogalmazástanításba.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

  1. Bárdossy Ildikó: A kritikai gondolkodás fejlesztése. Pécs, 2002. ISBN 9636419205 pedtamop412b.pte.hu/files/tiny_mce/File/KG1.pdf
  2. Sipos Lajos szerk: Irodalomtanítás I; Irodalomtanítás a 3. évezredben.
  3. Adamikné Jászó Anna: Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Trezor Kiadó, Budapest, 2006. ISBN 963-8144-06-8
  4. Dobóné Berencsi Margit – Zimányi Árpád: Anyanyelvi tantárgy-pedagógiánk vázlata. Eger, 2003. ISBN 9789542146667
  5. Tóth Beatrix: Fogalmazástanítás – miért és hogyan másképpen? Anyanyelv-pedagógia, 2008/1.

Ajánlott irodalom:

1.      

span>G. Gődény Andrea: Az olvasók birodalma. Könyv és Nevelés 2014/1.

2.       G. Gődény Andrea: A szövegértés fejlesztése 5-6. osztályban In: Könyv és Nevelés 2008/3.

3.       Antalné Szabó Ágnes: Az anyanyelvi nevelés új stratégiái. Magyar Nyelvőr 2003/4.

4.       G. Gődény Andrea – Sinkó Judit: A nyelvhasználat fejlesztése komplex anyanyelv-pedagógiai módszerekkel a melléknevek gyakorlása közben. www.anyanyelv-pedagogia.hu 2008.

5.       Tóth Beatrix: Ötletek a fogalmazás tanításához 2006. http://magyartanar.mnyt.hu

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

  Ismeri a 6-12 éves gyerekek személyiségének kibontakoztatását megalapozó tudományos elméleteket, az első hat iskolaévnek a személyiség formálódásában és az élethosszig tartó tanulásra való felkészítésben betöltött szerepét.

    Rendelkezik 6-12 éves gyerekek, gyermekcsoportok és környezetük megismerésére, az őket érintő társadalmi folyamatok értelmezésére vonatkozó elméleti és módszertani tudással.

    Ismeri a tanulás támogatásának, a kulcskompetenciák megalapozásának, kibontakoztatásának tudományos és szakmódszertani alapjait, az első hat iskolaévben alkalmazható korszerű módszereket, eszközöket.

    Tisztában van a nemzetközi összehasonlító mérések eredményeivel összefüggő, rá vonatkozó fejlesztési feladatokkal a szövegértés, a matematikai és a természettudományos nevelés területén.

    Tisztában van az értékelés funkcióival és módszereivel.

    Ismeri a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív nevelés lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben.

    Biztos szakmai ismeretekkel rendelkezik az 1-4. évfolyamon valamennyi, továbbá az 1-6. évfolyamon egy műveltségi területen (vagy a nemzetiségi nevelés szaktudományos és tantárgy-pedagógiai megalapozása terén).

    A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására.

b)   képességei

    A nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmakat képes a 6-12 éves gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire tekintettel, differenciáltan tervezni.

    Épít a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli.

    Képes változatos, egyénre szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel elősegíti a gyermek önértékelési képességének alakulását.

    Támogató tanulási környezetet biztosít.

    A szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve választja meg a szakirodalmi könyvtári és elektronikus források körét, és munkájában azokat kreatív módon hasznosítja.

    Képes a tanítói munkára irányadó szakmai, etikai és jogi szabályozókhoz munkája során igazodni, a szabályozók változtatásához javaslatokat előterjeszteni.

    Tevékenységére szakszerűen reflektál.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe