Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Irodalomelmélet 2. (Prózaelmélet)
Tárgy kódja: BBLMI08300
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Horváth Kornélia
Tárgyleírás:

A kurzus az elbeszélő szövegek elemző értelmezésének lehetőségeit vizsgálja. A tantárgy célja, hogy körvonalazza az irodalmi műalkotás interpretációjának elméletei kereteit, az interpretációs gyakorlatokon keresztül megismertesse a poétikai, retorikai és hermeneutikai szövegmegközelítés lehetséges értelmező eszközeit és elemző eljárásait, és segítséget nyújtson a hallgatóknak ezek produktív elsajátításában és alkalmazásában. A kurzusok részint a vizsgált szépirodalmi szövegek, részint az elemzőkészség és a műértelmezői technikák kialakítása révén előkészítik és megalapozzák a későbbi irodalomtörténeti szemináriumok anyagának módszeres elsajátítását. A kurzuson megismert műelemző eljárások segítik a hallgatót abban, hogy majdani tanárként fejleszthesse a tanulók problémamegoldó képességét, s egyúttal – a mai érettségi követelményeknek megfelelően – szövegértő képességüket is. A szeminárium keretében elmélyített narratológiai és prózapoétikai ismeretek, illetve interpretációs képességek elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy a hallgatók megfelelő szakmai kompetenciával rendelkezzenek a középiskolai oktatásban, s – a kérdéses műveltséganyagon túl - átadhassák a tudományterület itt elsajátított szemléletmódját és fogalomrendszerét.
A tárgy tematikája:
A narratológia történeti állomásai.
Az elbeszélő hang kérdései.
A prózai művek jelentésegységei.
Tér és idő a prózában.
A prózai szöveg befogadásának módozatai.
A pr&oacu

te;zai műfajok.
A narratológia alakzat-elméletei.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Az irodalom elméletei I-V., szerk. THOMKA Beáta, Pécs, Jelenkor, 1996, 1997.ISBN 963 676 057 8; 963 676059 4; 963-676-070-5; 963 676 019 5; 963 676 117 5
DOBOS István, Az elbeszélés elméleti kérdései = D. I., Az irodalomértés formái, Debrecen, Alföld, 2002. 119-134. ISBN 978-963-446-647-5
Az elbeszélés módozatai, szerk. JÓZAN Ildikó, KULCSÁR SZABÓ Ernő, SZEGEDY-MASZÁK Mihály, Bp., Gondolat, 2003. ISBN 963 389 492 1
Roland BARTHES, S/Z, Bp., Osiris, 1997. ISBN 9633792592
Mihail BAHTYIN, A szó a regényben, Bp., 2007. ISBN 963-280-395-7
Narratology: Introduction to the Theory of Narrative, ed. Mieke Bal, University of Toronto Press, Toronto, 2017. ISBN 1442628340
The Cambridge Companion to Narrative Theory, ed. Matthew Garrett, Cambridge University Press, Cambridge. ISBN 1108449727

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása
Rendelkezik a magyar nyelv és irodalom tanításának a Nemzeti alaptantervben és kerettantervben meghatározott ismeretanyagához szükséges korszerű nyelv- és irodalomtudományi, társtudományi, valamint anyanyelv- és irodalompedagógiai ismeretekkel.
Ismeri a modern irodalom- és nyelvtudomány alapjait, tudományos módszereit azirodalomtörténet-írás, a korszakolás, a szövegfeldolgozás, valamint a nyelvi elemzés terén.
Ismeri az irodalmi művek értelmezésének többféle tudományos eljárását, az irodalmi műnemek és a legfontosabb műfajok leírására és értelmezésére használt fogalmakat.

b) képességei
Képes a tudás tantervi és tanulási területi összefüggésekbe ágyazására, elősegíteni a tanulók tudományos fogalmainak, fogalomrendszereinek fejlődését, megismertetni a tudományterület értékeit és kutatási eljárásait; képes az elsajátított tudás alkalmazásához
szükséges k&

eacute;szségek kialakítására a tanulókban
Képes magát szakszerűen kifejezni, szóban és írásban, valamint szaktárgyi, szakmódszertani kompetenciáit adaptív és kreatív módon alkalmazni az anyanyelvi, illetve az irodalmi nevelés folyamatában.
Rendelkezik az egyéni, a közösségi sajátosságokhoz igazodó, a megértő műélvezetet, valamint a közösségi interpretációt, a szóbeli és az írásbeli nyelvi fejlesztést, az anyanyelvi,
illetve irodalmi ismeretbővítést támogató szakmódszertani felkészültséggel.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

magyar BALB-AMA alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe