Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Irodalomtudományi ismeretek
Tárgy kódja: BMLGE02100M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Lindner Henriett Marian
Tárgyleírás:

A tárgymodul célja az irodalomtudományi kompetenciák rendszerező és összefoglaló bemutatása. Az előadás foglalkozik az irodalomtudomány ágazati diszciplínáival, az irodalomelmélet és az irodalomtörténet viszonyával és a kurrens irodalomtudományi módszertani megközelítésekkel. Áttekintést nyújt a XIX. század második felétől napjainkig működő irodalomtudományi iskolákról, irányzatokról és ezeknek a gyakorlatban alkalmazható módszereiről a pozitivizmustól kezdve a különféle modern és posztmodern irányzatokig. Ismerteti és szemlélteti az egyes irányzat elméleti-filozófiai hátterét, ismerteti alapelveit. Illusztrálja gyakorlati alkalmazhatóságát releváns szövegek elemzésével, a bemutatás során kiemeli az adott módszer előnyeit, rámutat a hátrányokra, és mindenekelőtt egy olyan szemléletet igyekszik közvetíteni, amely egyes irányzatok favorizálásával szemben a módszertani pluralizmus felvállalását ösztönzi.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Pechlivanos, Miltos (Hrsg.), Einführung in die Literaturwissenschaft, Stuttgart, Metzler, 1995. ISBN 3-476-01225-5
Bogdal, Klaus-Michael, Neue Literaturtheorien: eine Einführung, Opladen, Westdeutscher Verlag, 1997. ISBN 3-531-22156-6
Klausnitzer, Ralf, Literaturwissenschaft: Begriffe, Verfahren, Arbeitstechniken, Berlin, Walter de Gruyter, 2012. ISBN 978-3-11-026094-6
Ajánlott irodalom:
Lindhoff, Lena, Einführung in die feministische Literaturtheorie, Stuttgart, Metzler, 1995. ISBN 3-476-102858
Bossinade, Johanna, Poststrukturalistische Literaturtheorie, Stuttgart, Metzler, 2000. ISBN 3-476-10324-2
Nünning, Ansgar (Hrsg.), Grundbegriffe der Literaturtheorie, Stuttgart, Metzler, 2004. ISBN 3-476-10347-1
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Érti és átlátja a német irodalmi és kultúratudományi jelenségek vizsgálatának eljárásait, az értelmezés változó kontextusait.
Ismeri a német irodalom és kultúra mélyebb összefüggéseinek megértéséhez és magyarázatához szükséges kutatási módszereket.
b) képesség
Képes az irodalomtudományban, illetve interdiszciplináris területeken az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére.
Képes különböző korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek értékelésére, önálló kritika kifejlesztésére és szükség esetén alternatív megoldások felvetésére.
c) attitűd
Nyitott választott tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
d) autonómia és felelősség
Igyekszik alapos értelmiségi tájékozottságra szert tenni és tudását folyamatosan magas szinten tartani.
Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel választott szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe