Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, a kora gyermekkori intervenció
gyakorlatában történő játék megfigyelés folyamatának és módszertanának
bemutatása. Tematika: A játéktevékenység (spontán, irányított) szerepe,
kiemelt jelentősége a kora gyermekkori intervenció folyamatában. A játék mint regulációs színtér. A gyermeki játéktevékenység sajátosságai, fejlődési
mérföldkövei a kapcsolat és fejlődés szempontjából. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Matesz
M.,Tar J.: (2012) A megközelíthetőség és megismerhetőség útjainak keresése –
egymásra hangolódás és illeszkedés a vizsgálati folyamatban Fejlesztő
Pedagógia 2012/4-5. 22-26.o. Mózes, E.
(2011): A játék és a fejlesztés szerepe a koragyermekkori fejlődésben In:
Biztos Kezdet Módszertani Könyvek I. kötet 2.fejezet 25-40.o. Péley, B
(2004).: A korai kapcsolatok és élettörténeti elbeszélések néhány
összefüggése Magyar Pszichológiai Szemle 2004. 3. 425-440. Tar J.: A
megfigyelés szerepe a családokkal való kapcsolatfelvétel során a kora
gyermekkori intervencióban In: Hámori Eszter (szerk): „Team around the
child”vgyakorlati modellek és tapasztalatok a kora gyermekkori intervenció és
prevenció területéről Humanitás Szociális Alapítvány 2017.106-117. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a)
tudása - ismeri a játék-megfigyelés módszerének elméleti
hátterét és a gyermeki játék életkorspecifikus sajátosságait. - átlátja a játék-megfigyelés alkalmazásának
lehetőségeit a kapcsolatdiagnosztikában és a konzultáció tervezésében. b)
képességei - Képes a csecsmő- és kisgyermekkori
játéktevékenység mérföldköveit azonosítani. - képes a játéktevékenységet annak fajtái szerint
osztályozni - Képes a játéktevékenység sajátosságai alapján
tervet készíteni a játékmegfigyelés diagnosztikai szempontjaira. |