Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Játékmegfigyelés a kapcsoltdiagnosztikában
Tárgy kódja: BT-CSK-0180
Óraszám: N: 4/0/0, L: 4/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Tar Judit
Tárgyleírás:

A tantárgy célja, a kora gyermekkori intervenció gyakorlatában történő játék megfigyelés folyamatának és módszertanának bemutatása.

Tematika:

A játéktevékenység (spontán, irányított) szerepe, kiemelt jelentősége a kora gyermekkori intervenció folyamatában.

A játék mint regulációs színtér.

A gyermeki játéktevékenység sajátosságai, fejlődési mérföldkövei a kapcsolat és fejlődés szempontjából.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Matesz M.,Tar J.: (2012) A megközelíthetőség és megismerhetőség útjainak keresése – egymásra hangolódás és illeszkedés a vizsgálati folyamatban Fejlesztő Pedagógia 2012/4-5. 22-26.o.

Mózes, E. (2011): A játék és a fejlesztés szerepe a koragyermekkori fejlődésben In: Biztos Kezdet Módszertani Könyvek I. kötet 2.fejezet 25-40.o.

Péley, B (2004).: A korai kapcsolatok és élettörténeti elbeszélések néhány összefüggése Magyar Pszichológiai Szemle 2004. 3. 425-440.

Tar J.: A megfigyelés szerepe a családokkal való kapcsolatfelvétel során a kora gyermekkori intervencióban In: Hámori Eszter (szerk): „Team around the child”vgyakorlati modellek és tapasztalatok a kora gyermekkori intervenció és prevenció területéről Humanitás Szociális Alapítvány 2017.106-117.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

 

a)    tudása

- ismeri a játék-megfigyelés módszerének elméleti hátterét és a gyermeki játék életkorspecifikus sajátosságait.

- átlátja a játék-megfigyelés alkalmazásának lehetőségeit a kapcsolatdiagnosztikában és a konzultáció tervezésében.

b)   képességei

- Képes a csecsmő- és kisgyermekkori játéktevékenység mérföldköveit azonosítani.

- képes a játéktevékenységet annak fajtái szerint osztályozni

- Képes a játéktevékenység sajátosságai alapján tervet készíteni a játékmegfigyelés diagnosztikai szempontjaira.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

csecsemő-szülő kapcsolatdiagnosztika és konzultáció BSLB-XCSK szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe