Tantárgy adatlapja
Elsajátítandó ismeretanyag: Nemzeti ünnepeink, vallási ünnepek, népszokások, megismerése. Óvodai ünnepek. Az ünnepek és a hétköznapok viszonya. A műsor-összeállítás pedagógiai szempontjai.
Kialakítandó kompetenciák: Tájékozottság az éves ünnepkörben. Az órán elsajátított ismeretek gyakorlati alkalmazása. Önálló műsorkészítés.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
TÁTRAI Zsuzsanna, Jeles napok, ünnepi szokások, Budapest, Planétás, 1998. ISBN 963-9014-29-X
LUKÁCSY Sándor, Magyar ünnepek, Pécs, Jelenkor, 1999. ISBN 963-676-216-3
DÖME Zsuzsa, Ünnepek és emléknapok, Budapest, Eötvös, 2007. ISBN 963-7338-55-1
Ajánlott irodalom:
DÖMÖTÖR Tekla, Régi és mai magyar népszokások, Budapest, Tankönyvkiadó, 1986. ISBN 963-17-9225-0
GRANASZTÓI Szilvia, MAGYARI BECK Anna, T. ASZÓDI Éva, Ünnepsoroló, Budapest, Móra, 1992. ISBN 963-11-7017-9
SZŐKE Anna, Elszaladt a kemence: óvónók és szülők kézikönyve, Újvidék, Forum, 2000. ISBN 86-323-0503-4
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az óvodai nevelés szakterületének alapvető dokumentumait, tisztában van az óvodai nevelés általános céljaival, feladataival, a tevékenységi formák tartalmaival és ezek összefüggéseivel.
Ismeri az óvodai nevelésben alkalmazható tervezés különböző szintjeit, a tervezés elméletét és módszertanát, az egyes szintek összefüggéseit, sajátosságait.
Tisztában van a művészeteknek az óvodás gyermek személyiségfejlődésében betöltött szerepével és hatásrendszerével.
b) képességei
A 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitálására, elemzésére és értékelésére.
A gyermeki önkifejezést, a művészeti ágakhoz kapcsolódó befogadó és alkotó tevékenységeket szakszerűen támogatja.
c) attitűdje
Elkötelezett a 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezését és bővítését elősegítő stratégiák, módszerek, tevékenységek megválasztása és a támogató környezet kialakítása iránt.
Személyiségét előítélet-mentesség, tolerancia, szociális érzékenység, segítő attitűd jellemzi, inkluzív és multikulturális szemlélettel rendelkezik, törekszik a kulturális önazonosság megőrzésének, ápolásának elősegítésére és a gyermekközösségbe történő beilleszkedés támogatására.
Nyitott a szimbolikus önkifejezési formák irányába, művészeti tevékenységekben szívesen vesz részt.
d) autonómiája és felelőssége
Szakmai együttműködések kialakításában és fenntartásában felelősséggel működik közre.
Óvodapedagógiai, szakmai tevékenységén túl felelősséget vállal saját intézménye küldetéséért és a hazai óvodaügy nemzetközileg is elismert értékeinek megőrzéséért.