Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Képességmérések kisgyermekkorban
Tárgy kódja: BMNNM00800M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kozma Gábor János
Tárgyleírás:

Az előadás során elsősorban azokat a gyermekek képességeinek vizsgálatához kapcsolódó vizsgáló eljárásokat ismerik meg a hallgatók, amelyeket speciális pszichológus vagy gyógypedagógusi végzettség nélkül, e képzés keretei között kapott felkészítéssel alkalmazhatnak. A speciális végzettséghez kötött teszteket, méréseket csak megismerik, de nem alkalmazzák. Teszik mindezt azért, hogy a társszakmákkal folytatott párbeszéd során mind az integrációs nevelésben, mind a tanácsadásban a megfelelő problémára a megfelelő megoldást legyenek képesek megtalálni. A részletes kognitív profilt feltáró tesztek (DIFER, Amit az óvónőnek…, MSSST, Nebuló, Sindelar) mellett a speciális területeket (beszédértés, vizuomotoros koordináció) mérő tesztekről is informálódnak.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Fazekasné Fenyvesi Margit – Józsa Krisztián – Nagy József – Vidákovich Tibor: DIFER Programcsomag. Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer 4-8 évesek számára. Mozaik Kiadó.2019.

Aszalai Anett – Horváth Judit – Horváthné Csapucha Klára – Rónáné Falus Júlia: Amit az óvónőnek észre kell venni. Tájékozódó vizsgálat a nagycsoportos óvodások képesség- és készségszintjéről. Flaccus Kiadó. 2015.

Szőke-Milinte Enikő (2021) Óvodapedagógia. Kommunikáció és anyanyelvi nevelés az óvodában. Szaktudás Kiadó Ház. Budapest.

Dr. Zsoldos Márta - Dr. Sarkady Kamilla: Szűrőeljárás óvodáskorban a tanulási zavar lehető

ségének vizsgálatára: MSSST (MEETING STREET SCHOOL SZŰRŐTESZT). ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar. Budapest. 2001.

Szautner Jánosné Szigeti Gizella: Képességfejlesztő program a kisiskoláskori tanulási zavarok korrekciójához 1. Marketing Műhely. 2006.

Gósy Mária: GMP komplett diagnosztikai tesztcsomag. Nikol Kiadó

Sedlak, Franz – Sindelar, Brigitte: De jó már én is tudom! ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. 2005.

Torda Ágnes: Példatár az emberalak-ábrázolás és a vizuo-motoros koordináció diagnosztikus értékeléséhez. Krasznár és Társa Bt.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

Alaposan ismeri a neveléstudományi, társadalomtudományi kutatások kvalitatív és kvantitatív és kevert módszereit, eszközeit és ezek alkalmazási lehetőségeit és korlátait.

Ismeri a kutatásra vonatkozó etikai normákat.

Tisztában van a neveléstudomány és

határtudományai legújabb kutatási eredményeivel, a releváns pedagógiai innovációkkal, ezeket kritikusan elemzi, értelmezi.

b)    képességei

Képes összehasonlítani a kutatási eredményeket a pedagógiai gyakorlattal.

Képes kisebb önálló és csoportos kutatási projekteket tervezésére és kivitelezésére, biztonsággal és önállóan tudja használni a kvantitatív és kvalitatív kutatási módszereket, biztonsággal alkalmaz matematikai statisztikai eljárásokat.

Képes önálló szempontok szerint szakmai anyagok elkészítésére, kutatásai eredményeinek objektív bemutatására, elemzésére, és rövidebb szakmai tanulmányok önálló megírására.

c)    attitűdje

Fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembe vételét, és magáévá teszi a méltányosság szemléletét. Megalapozott szakmai kritikát fogalmaz meg, saját véleményét meggyőzően és szabatosan fejti ki, szakmai vitákban érvelni tud. Törekszik a széleskörű szakmai együttműködésre, a problémahelyzetekre nyitott és megfontolt, képes azok professzionális megítélésére. Szakmai identitásában fontosnak tartja a társadalomtudományi nézőpontot, nyitott a neveléstudomány interdiszciplináris megközelítésére. Megalapozott szakmai kritikát fogalmaz meg, saját véleményét meggyőzően és szabatosan fejti ki, szakmai vitákban érvelni tud. Elkötelezett a folyamatos szakmai fejlődés terén, törekszik a szakmáját, szakterületét érintő kérdések folyamatos követésére, ezért különösen nyitott az új szakmai eredmények megismerésére, munkájában való hasznosítására és azok értékelésére.

d)    autonómiája és felelőssége

Szakmai meggyőződésen alapuló önálló döntéseket hoz, prioritásként kezeli a kutatásalapú véleménynyilvánítást és tevékenységet. Erősíti saját szakmai magabiztosságát, reálisan méri fel saját szakmai lehetőségeit és hiányosságait. Tudatos önfejlesztés révén felelős önálló munkavégzésre képes, mely során a személyes és szakmai céljait össze tudja egyeztetni. Megbízható szakmai partner a különböző együttműködésekben, a kooperációban vezető és vezetett szerepeket is hatékonyan betölt. Felelősséget vállal munkatársai, szakmai közössége fejlődésének támogatásáért, a neveléstudomány elismertsége növeléséért, fejlődéséért, fejlesztéséért.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe