Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy a gyermek-pszichodiagnosztikai eszközöknek a klinikai pszichodiagnosztikában való alkalmazásával ismertesse meg a hallgatókat a gyakorlat szintjén. A tematika tárgyalja a klinikai diagnosztikai kérdésfeltevést, a módszerek megválasztását, a diagnosztika szakasz felépítését, a klinikai kérdés megfogalmazását, az eredmények értékelését, a diagnózis felállítását, valamint a véleményírás, és a visszajelzés technikai és etikai kérdéseit az egyes gyermek- és serdülőkori klinikai zavarok esetén. A következő főbb klinikai zavarok, illetve klinikai hangsúlyú problémák kapnak kiemelt figyelmet a félévi tematikában: Pervazív zavarok és értelmi fogyatékosság, magatartás, hangulati, szorongásos és funkciózavarok, valamint a serdülőkorban induló klinikai zavarok diagnosztikai sajátosságai. Klinikai diagnosztika a szomatikusan beteg, valamint a veszteséget, traumatizációt, bántalmazást átélt gyermekek esetén. A hallgatók elsajátítják a klinikai gyermekpszichodiagnosztika gyakorlati alapelveit, a diagnosztikus szakasz lefolytatásának módszertanát, a projektív eljárások (Rajzvizsgálatok, CAT) a kérdőívek és becslőskálák, valamint az intelligencia tesztek (WISC-IV, Szines Raven) gyermek- és szerdülőkori zavarok diagnosztikájában való felhasználását, és ennek etikai szempontjait, továbbá tapasztalatot szereznek a differenciáldiagnosztika területén. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Required reading: Malchiodi, C. A. (1998). Understanding children's drawings. Guilford Press. Malchiodi, C. (2014). Breaking the silence: Art therapy with children from violent homes. Routledge. Steele, W., & Malchiodi, C. A. (2012). Trauma-informed practices with children and adolescents. Routledge. Whitcomb, S. (2012). Behavioral, Social, and Emotional Assessment of Children and Adolescents (4th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203818596 Recommended reading: Greenspan, S. I. (2006). Infant and early childhood mental health: A comprehensive developmental approach to assessment and intervention. American Psychiatric Publishing. Fletcher, R., & Hattie, J. (2011). Intelligence and Intelligence Testing (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203830567 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Iseri a gyermekpszichodiagnosztika módszereit és alkalmazásuk lehetőségeit. - Ismeri a gyermekek és a serdülők pszichológiai tesztelésének életkor-specifikus szabályait. - Tájékozott a gyermekek és serdülők esetében végzett pszichológiai tesztek etikai kérdéseiről b) Képessége - alkalmazni tudja a gyermekek és a serdülők pszichodiagnosztikai gyakorlatának alapjait. - képes felmérni a pszichodiagnosztikai eljárások feltételeit és etikai vonatkozásait gyermekek és serdülők diagnosztikájában, valamint - gyermekek és serüdlők klinikai zavarainak felmérésben. |