Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Klinikai gyermekpszichodiagnosztika
Tárgy kódja: BMNPS01900A
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Hámori Eszter
Tárgyleírás:

A tanegység célja, hogy a gyermek-pszichodiagnosztikai eszközöknek a klinikai pszichodiagnosztikában való alkalmazásával ismertesse meg a hallgatókat a gyakorlat szintjén.   A tematika tárgyalja a klinikai diagnosztikai kérdésfeltevést, a módszerek megválasztását, a diagnosztika szakasz felépítését, a klinikai kérdés megfogalmazását, az eredmények értékelését, a diagnózis felállítását, valamint  a véleményírás, és a visszajelzés technikai és etikai kérdéseit  az egyes gyermek- és serdülőkori klinikai zavarok esetén.

A következő főbb klinikai zavarok, illetve klinikai hangsúlyú problémák kapnak kiemelt figyelmet a félévi tematikában:  Pervazív zavarok és értelmi fogyatékosság, magatartás, hangulati, szorongásos és funkciózavarok, valamint a serdülőkorban induló klinikai zavarok diagnosztikai sajátosságai. Klinikai diagnosztika a szomatikusan beteg, valamint a veszteséget, traumatizációt, bántalmazást átélt gyermekek esetén.

A hallgatók elsajátítják a klinikai gyermekpszichodiagnosztika gyakorlati alapelveit, a diagnosztikus szakasz lefolytatásának módszertanát, a projektív eljárások (Rajzvizsgálatok, CAT) a kérdőívek és becslőskálák, valamint az intelligencia tesztek (WISC-IV, Szines Raven) gyermek- és szerdülőkori zavarok diagnosztikájában való felhasználását, és ennek etikai szempontjait, továbbá tapasztalatot szereznek a differenciáldiagnosztika területén.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Required reading:

Malchiodi, C. A. (1998). Understanding children's drawings. Guilford Press.

Malchiodi, C. (2014). Breaking the silence: Art therapy with children from violent homes. Routledge.

Steele, W., & Malchiodi, C. A. (2012). Trauma-informed practices with children and adolescents. Routledge.

Whitcomb, S. (2012). Behavioral, Social, and Emotional Assessment of Children and Adolescents (4th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203818596

Recommended reading:

Greenspan, S. I. (2006). Infant and early childhood mental health: A comprehensive developmental approach to assessment and intervention. American Psychiatric Publishing.

Fletcher, R., & Hattie, J. (2011). Intelligence and Intelligence Testing (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203830567

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

- Iseri a gyermekpszichodiagnosztika módszereit és alkalmazásuk lehetőségeit.

- Ismeri a gyermekek és a serdülők pszichológiai tesztelésének életkor-specifikus szabályait.

- Tájékozott a gyermekek és serdülők esetében végzett pszichológiai tesztek etikai kérdéseiről

b) Képessége

- alkalmazni tudja a gyermekek és a serdülők pszichodiagnosztikai gyakorlatának alapjait.

- képes felmérni a pszichodiagnosztikai eljárások feltételeit és etikai vonatkozásait gyermekek és serdülők diagnosztikájában, valamint

- gyermekek és serüdlők klinikai zavarainak felmérésben.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe