Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Klinikai zavarok gyermek- és serdülőkorban
Tárgy kódja: BMNPS01300A
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Hámori Eszter
Tárgyleírás:

A tanegység célja, hogy bevezetést adjon a gyermek- és serdülőkori pszichiátriai és pszichopatológiai zavarokba,  a DSM-V és a DC0-5TR osztályozási rendszerei, valamint a fejlődési pszichopatológiai kutatások alapján. A tanegység a következő témákat tárgyalja részletesen:

A gyermekpszichiátria története; Normalitás és patológia, valamint a diagnózis meghatározásának problémája a gyermekkori zavarok esetén; A gyermekkori zavarok osztályozása a DSM rendszerek szerint; Etikai kérdések a diagnózis felállításában.

A fejlődési pszichopatológia modelljei. A fejlődési pszichopatológia szemlélete a gyermekkori zavarok kutatásában és diagnosztikájában. Korai fejlődési rendellenességek, valamint fejlődési zavarok a csecsemő és kisgyermekkorban; Az értelmi fogyatékosság; Regulációs zavarok; Az érzelem és kötődési zavarai gyermekkorban. A gyermekkori pszichózisok magyarázó elméletei; Az autizmus spektrum zavarai, klinikai képük, magyarázó elméleteik; Figyelemzavar és tanulási nehézségek; Az ADHD és a viselkedés zavarai gyermekkorban; Szorongásos zavarok gyermekkorban és magyarázó modelljei; Hangulati zavarok a gyermekkorban: A gyermekkori depresszió jellemzői és magyarázó modelljei.

A serdülőkor pszichopatológiája: Fejlődési sajátosságok a serdülőkori zavarok meghatározásában; Serdülőkorban kezdődő zavarok – pszichiátriai betegségek a serdülőkorban; Pszichés tünetképzés a serdülőkorban (identitás-krízis, reaktív hangulati zavarok, pszichoszexuális fejlődés problémái); Táplálkozás zavarai  a serdülőkorban:  anorexia nervosa és  bulímia. Tüneti kép és magyarázó elméletek.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

American Psychiatric Association, D. S., & American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (Vol. 5). Washington, DC: American psychiatric association.

DC: 0-5TM Diagnostic Classification of Mental Health and Developmental Disorders of Infancy and Early Childhood. ZERO TO THREE. Washington D.C. 2016.

Luby, J. L. (Ed.). (2009). Handbook of preschool mental health: Development, disorders, and treatment. Guilford Press.

Zeanah, C. H. (Ed.). (2018). Handbook of infant mental health. Guilford Publications.

Ajánlott irodalom

Crittenden, P. (2015). Danger, development and adaptation. Hampshire, England: Waterside Press.

Tronick, E. Z. (2007). The neurobehavioral and socio-emotional development of infants and children. New York: Norton & Company.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont)

="font-family:'Times New Roman';font-size:11pt;">a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

- Ismeri a fejlődési pszichopatológia modern szemléletét, modelljeit és főbb kutatási irányait

- Ismeri a főbb csecsemő-, gyermek- és serdülőkori klinikai zavarokat és pszichopatológiai képüket.

- Átlátja a klinikai diagnosztikai rendszerek logikáját és felépítését.

- Ismeri az etikai alapelveket a klinikai diagnózis felállításában.

b)    képességei

- Elméleti tudása alapján felismeri a főbb gyermekkori klinikai zavarok tüneti képét.

- Képes használni a klinikai diagnosztikai kézikönyveket: a DSM rendszereket.

- Képes kritikusan szemlélni a differenciáldiagnosztikai kérdéseket a gyermekkori klinikai zavarok felismerésében.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe