Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Kognitív nyelvészeti gyakorlatok
Tárgy kódja: BMLMN05700M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Pintér Lilla
Tárgyleírás:

A kurzus tárgya a kognitív nyelvészet által leírt jelentésalkotási mechanizmusok konkrét megismertetése. A cél: gyakorlati útmutatást adni a kognitív nyelvészet módszereinek alkalmazásáról. Témakörök: a fogalmi keret, a mentális tér, a prototípus és az idealizált kognitív modell megismerése, kereten belüli és a keretek közötti leképezések alkalmazása (fogalmi metonímia és metafora). A forrástartomány és a céltartomány felismerése, valamint a közöttük létrejövő leképezések megértése. A fogalmi integráció elméletének gyakorlati alkalmazása. Metafora és szimbólum viszonyának ismertetése. A tanegység bemutatja a kognitív nyelvtudomány előtt álló új kutatási perspektívákat is.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kövecses, Zoltán 2005. A metafora. Gyakorlati bevezetés a kognitív metaforaelméletbe. Typotex Kiadó, Budapest. ISBN 963-9548-55-3

Kocsány, Piroska 2008. metafora, metonímia szócikkek. In: Alakzatlexikon. Szerk.: Szathmári István. Tinta Könyvkiadó, Budapest. ISBN 9789639902022

Szabó, Réka 2015. Metaforák és szimbólumok: C. G. Jung szimbólumértelmezésének és a fogalmi metaforák elméletének összevetése. Budapest, Oriold és Társai Kiadó. VIII.3. fejezet. ISBN 978-615-5443-25-1

 

Ajánlott:

Stefanowitsch, Anatol 2007. Words and their metaphors. In: Corpus-based Approaches to Metaphor and Metonymy. A. Stefanowitsch and Stefan Th. Gries (eds.), Berlin, Mouton de Gruyter. 64–105. ISBN 978-3-11-019989-5

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

- Átfogó ismereteket sajátít el a kognitív nyelvészet kutatásairól, megismerkedik a metafora és a metonímia kognitív leírásával, valamint a fogalmi kategóriákkal és a fogalmi integrációval.

a)    képességei

- Képes egy fogalmi metaforát önállóan felismerni, a forrás- és céltartományt meghatározni, a köztük lévő leképezéseket megnevezni. Képes egy metonímiát felismerni és a fogalmak közötti metonimikus viszonyt megnevezni. Ismertetni tudja a különbséget a fogalmi metafora és a fogalmi integráció között.

- Képes megkülönböztetni a metaforikus nyelvi kifejezést a fogalmi metaforától, illetve a fogalmi metaforát a szimbólumtól.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

magyar nyelv és irodalom BMLB-XMA mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe