Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Kommunikációs és konfliktuskezelő tréning a gyermekvédelmi felelős munkájában (szerepösszegyeztetés)
Tárgy kódja: BT-PSZ-5180
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Szőke-Milinte Enikő
Tárgyleírás:

 

 A kurzus célja, hogy a gyermekvédelmi felelős a munkájához kapcsolódó helyzetekben jól, hatékonyan alkalmazza a kommunikáció és a konfliktuskezelés eszközeit, képes legyen egy gyermek esetkezelésekor a különböző segítő partnerek közös munkájának elősegítésére. A pedagógus különbséget tudjon tenni a tanári, osztályfőnöki, gyermekvédelmi felelősi, szaktanári és segítő szakemberi szerepei között, képes legyen az ezekből fakadó ambiguitás elfogadására és kezelésére.

A hallgatók a tréning keretében, a tapasztalati tanulás lehetőségét kihasználva fejlesszék készségeiket a konfliktushelyzetek azonosítása, megoldása során. Váljanak képessé az asszertív kommunikáció alkalmazására a problémamegoldás során, tudjanak érdekeket érvényesíteni és képviselni a tárgyalás folyamatában. Ismerjék meg a mediáció folyamatát, módszereit, váljanak képessé a minősítés nélküli visszajelzés adására. Szerezzenek tapasztalatot az álláspontokból az érdekek megfogalmazására, a követelésekből alternatív megoldások javaslására.

Témakörök:

1. Közoktatási intézményeken belül és partnereikkel való kapcsolatban (különös tekintettel a szülőkre) megjelenő konfliktusok kezelése, a stratégiák tervezése.

p>

2. Konstruktív és destruktív konfliktusok a gyermekvédelmi munkában.

3. A hátrányos helyzet, a kiszolgáltatottság problémamegoldási lehetőségei. Hatékony és nem hatékony megküzdési mechanizmusok. Tanult tehetetlenség és avval való bánásmód.

4. A mediáció lépései, technikái. A mediátor személyes kompetenciái, használata, átfogalmazások, involválódás elkerülése.

5. Az önérvényesítés gyakorlása a gyermekvédő szempontjából

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

 

 Kötelező irodalom:

-          Barcy Magdolna – Szamos Erzsébet (2002). „Mediare necesse est” a mediáció

technikái és társadalmi alkalmazása. Animula, Budapest. 1-106 p. ISBN: 963 9410

26 8

-          Freddie Strasser- Paul Randolph (2008). Mediáció – A konfliktus megoldás lélektani

aspektusai. Nyitott Könyvműhely, Budapest. 19-115 p. ISBN: 9789639725478

-          Dr. Szekszárdi Júlia (2002). Konfliktusok pedagógiája. Veszprémi Egyetemi Kiadó,

Veszprém 35-44p., 79-97.p,153-167.p. ISBN: 9639220841

Ajánlott irodalom:

-          Barcy Magdolna (2001). Mediáció az iskolában a kisebbségekkel folytatott

munkában in Romonológia a felsőoktatásban és a kutatásban Gipsy Studies-

Cigánytanulmányok 5. Pécs

-          Glenn Parker, Robert Hoffmann (2011) A tökéletes megbeszélés - 33 módszer,

"font-size:11.5pt;font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family: Calibri;color:black">hogyan legyünk hatékonyak és eredményesek. HVG Könyvek kiadó, Budapest.

-        ISBN: 9789633040522

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása:

Ismeri a hatékony kommunikáció alapelemeit.

Ismeri saját kommunikációjának erősségeit és fejlesztendő területeit.

Ismeri a konfliktusok típusait, jellemző lefolyását, az egyes konfliktus megoldási

módok előnyeit és hátrányait.

Ismeri a mediáció technikájának alapelemeit és alkalmazásának feltételrendszerét.

Ismeri az érdekütközések különféle típusait és azok megoldásának lehetséges

megközelítésmódjait.

Ismeri a segítő szerep elveit, korlátait.

b) képességei

Hatékony kommunikációs megközelítéseket képes alkalmazni érdekérvényesítő és

problémamegoldást kívánó helyzetekben.

Felismeri a konfliktushelyzethez optimálisan illeszkedő megoldási módot.

Felismeri, mikor érdemes mediációs megoldást választani egy konfliktushelyzetben.

le="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;text-align: justify;line-height:normal;mso-layout-grid-align:none;text-autospace:none">Képes minősítés nélkül visszajelzést adni.

Jól el tudja különíteni a kompetenciahatárait segítőként és tanárként.

c) attitűdje

Konstruktívan áll konfliktuskezelést igénylő helyzetekhez.

Személyközi feszültségek esetén a másik hibáztatása helyett közösen elfogadható

megoldásokra helyezi a hangsúlyt, saját szerepvitelének megváltoztatásával reagál

d) autonómiája és felelősségvállalása

Választott kommunikációs stílusának következményeiért felelősséget vállal.

Döntéseit kompetenciáinak reális ismeretében, felelősségének tudatában hozza

-        meg.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyermek- és ifjúságvédelem szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZGYI szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe