Tantárgy adatlapja
A kommunikációs tréningen a résztvevők az eredményes segítő kommunikáció szubjektív feltételeit megtapasztalva mozgósítják kommunikációs felkészültségeiket (hangulat tudatosítása, koncentráció, memóriatréning, nemverbális kommunikáció, összehangolás, önfeltárás, saját szükségletek tudatosítása), majd a kognitív kommunikációs készségek gyakorlásával (magyarázat, lényegkiemelés, kifejtés, visszajelzés, kérdésfeltevés gyakorlása , a kognitív térképek összehangolása, a leírás, pontosítás, elbeszélés gyakorlása) készülnek föl a szociális kommunikáció, a problémamegoldó kommunikáció, az erőszakmentes kommunikáció és a segítő kommunikáció technikáinak az alkalmazására. A kommunikációs tréning során a hallgatók
gyakorlatban megtapasztalják, a dialógus sajátosságait, az erőszakmentes
kommunikációt, az én-üzenetek alkalmazását, az aktív figyelem technikáit: a
visszaidézést, az átfogalmazást, az átkeretezést, a nyitott kérdezést
(kérdéstípusokat), az érzelmek visszatükrözését, a fontosság elismerését, az
összefoglalást, az empátia és elfogadás gyakorlását, a zárójelezést, a témák
azonosítását, a megkérdőjelezést ,konfrontációt, az igazságpróbát, a dekonstrukciót.
Gyakorolják a kliens támogatását önmaga szükségleteinek felismerésében és az
erőszakmentes kommunikáció komplex eszköztárát. Megtapasztalják az asszertív
kommunikációt és a konfliktuskezelést. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Gerard Egan: A segítő
készségek fejlesztése. ELTE Eötvös kiadó, Budapest. 2001. Marshall B. Rosenberg: A ?szavak ablakok vagy falak . Erőszakmentes
kommunikáció. Agykontroll kiadó, Budapest. 2001. Paul Randolph
- Freddie Strasser: Mediáció - A konfliktusmegoldás lélektana. Nyitott könyvműhely, Budapest. 2008. Szőke-Milinte Enikő: A
kommunikációs kompetencia fejlesztése. Piliscsaba 2007. Szőke-Milinte Enikő: A
dialógus szerepe az esélyteremtésben, Katolikus pedagógia 1-2, PP.50-58.
2014. |