Tantárgy adatlapja
A tantárgy a tanulmányokat szükséges szakirodalmi információs műveltség megszerzéséhez nyújt segítséget. A források ismerete és magabiztos használata, a megtalált adatok megfelelő értékelése, válogatása, beépítése az ismeretszerzés vagy tudásszerzés folyamatába a tudományos megismerés és kutatás alapja. Foglalkozik a korszerű könyvtári és más közgyűjteményi szolgáltatásokkal és információforrásokkal. Iránymutatást ad a céltudatos kereséshez, az internet- és forráshasználathoz. A diákok megismerik a tanulmányaik alatt nélkülözhetetlen szakirodalom felkutatásának lehetőségeit, a forrásgyűjtemények és a dokumentumok fajtáit, az információkeresés módját. Tárgyaljuk a bölcsészet- és társadalomtudományokat általában, valamint az egyes szakterületeket külön-külön is lefedő hálózati elektronikus forrásokat, ezek tartalmi és technikai jellegzetességeit, a helyi és a távhasználati lehetőségeket. Sor kerül a legalapvetőbb szabadon elérhető és felhasználói jogosultságokhoz kötött portálok, katalógusok, bibliográfiák, elektronikus könyvtárak, tudományos adatbázisok, valamint múzeumi és levéltári kutatóhelyek bemutatására. Felhívjuk a figyelmet néhány praktikus alkalmazásra, az információk kritikus értékelésének szempontjaira és az etikus felhasználás kérdéseire is.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
DUDÁS Anikó, Információs műveltség felsőfokon, Piliscsaba, PPKE BTK, 2016.ISBN 978-963-308-2706
Könyvtár-informatika (a tantárgy honlapja, linkgyűjtemény) https://sites.google.com/view/konyvtarinformatika/k%C3%B6nyvt%C3%A1rinformatika
Ajánlott irodalom:
BUDA Attila: Könyvtári ismeretek kisszótára. Budapest: Korona, 2002. ISBN 963-9191-72-8
HAVASRÉTI József: Tudományos írásmű. Budapest, Bölcsész Konzorcium, 2006. ISBN 963 9704 30 X
KŐFALVI Tamás, MÉSZÁROS Márta, ÓNODI Márta, Közgyűjteményi ismeretek, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2007. ISBN 978-963-19-6008-2
Könyvtárosok kézikönyve. 1-5. köt, Szerk. Horváth Tibor, Papp István, Budapest, Osiris, 1999-2003. (Az órák anyagát érintő fejezetek)
SIPOS Anna Magdolna, Könyvtári reneszánsz: könyvtárak az információs társadalomban 2.0, 2. bőv. kiad., Budapest, Ventus Libro, cop. 2016. ISBN 978-615-5240-27-0
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozott a közgyűjtemények és a könyvtárak szerepéről, ismeri a hazai és a nemzetközi könyvtári rendszert és szolgáltatásokat.
Átlátja a főbb tudományterületeket és azok jellemzőit.
Ismeri a szakos tanulmányokhoz kapcsolódó legfontosabb hazai és nemzetközi bibliográfiai és teljes szövegű adatbázisokat.
Szélesebb körű dokumentumismerettel rendelkezik, a közleményeket meg tudja különböztetni jellegük és forrásértékük szerint, átlátja a nyomtatott és hálózati elektronikus források jellegzetességeit.
Ismeri a könyvtári katalógusok, a bibliográfiai és a teljesszövegű adatbázisok / archívumok adatelemeit és szerkezetét, alkalmazni tudja a kereséstechnikákat.
Tájékozott az információkereső nyelvekről és alkalmazásukról.
Elsajátítja az irodalomkutatás és a források rendszerezésének elméleti alapjait és gyakorlatát.
Tisztában van az adatbázisok használatát érintő informatikai feltételekkel, az internetes hozzáférési jogosultságokkal és a jogtiszta felhasználás normáival.
Ismeri a szakirodalomra és más forrásokra történő hivatkozás szakterületre jellemző konvencióit.
b) képességei class="csB01248B">Átlátja a szakos tanulmányokhoz kapcsolódó kutatási infrastruktúrát, a rendelkezésre álló gyűjteményeket.
Felsőfokú információs műveltségre tesz szert, önállóan képes feltérképezni és felkutatni a minőségi, tudományos jellegű forrásokat.
Képes a katalógusok és más adatbázisok használatára, megfelelő keresőstratégia felállítására, a keresőkérdések megformálására, a találati listák kezelésére.
El tud igazodni az információk özönében, képes összegyűjteni, kiválasztani és rendszerezni a releváns forrásokat – kézzel vagy praktikus alkalmazások segítségével.
Szakszerűen képes kezelni a szakirodalmi információkat.
c) attitűdje
Érti a könyvtári és egyéb gyűjtemények szerepét a kutatás és ismeretszerzés folyamatában, belátja a forráskutatás jelentőségét.
Törekszik a minőségi források felkutatására és a források hatékony felhasználására.
Nyitott az új szakmai eredmények megismerésére, befogadására.
Figyelemmel követi az forráskutatás lehetőségeit és az új szakmai eredményeket, folyamatosan bővíti, frissíti tudását.
Tanulmányaihoz tudatosan használja a könyvtári és az egyéb közgyűjteményi forrásokat valamint az adatbázisokat; folyamatosan törekszik az önképzésre, önművelésre.
Nyitott az új technológiai fejlemények iránt.
Nyitott az együttműködésre.
d) autonómiája és felelőssége
A könyvtári szolgáltatásokat felelősségteljesen veszi igénybe.
Tisztában van a jogszerű felhasználás előírásaival, betartja a vonatkozó szabályokat.