Tantárgy adatlapja
A kurzus
célja, hogy betekintést nyújtson a különféle csecsemőkori és gyermekkori
lelki traumák kialakulási folyamataiba, valamint azok hosszú távú
következményeibe (depresszió, PTSD, disszociációs zavarok,
személyiségzavarok, stb.). A kurzus során megismerkedünk a születési vagy
fejlődési rendellenességek okozta trauma, és a gyermekkori fizikai, érzelmi,
szexuális bántalmazás okozta trauma következményeivel, és az azzal való
megküzdési folyamatokkal mind az egyén, mind pedig a család vonatkozásában. A
kurzus ugyanakkor egy általános elméleti bevezetést is nyújt a
traumaelméletekbe és traumák típusaiba. Áttekinti a korai traumák több eltérő
elméleti megközelítését, és folyamatleírásait, és ezeket a kognitív,
pszichoanalitikus, és a narratív keretelméletben értelmezi. A csecsemőkori és
gyermekkori traumák esetében klinikai példákat elemezve megvitatjuk az
individuális traumák hatásának kérdéseit, valamint a traumahatás
következményeit a szelf fejlődésére, az emlékezeti szerveződésre, és az
érzelmi szabályozás alakulására. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező olvasmányok: 1. Dob,
Susan Robinson (2007). Dissociation in children’s trauma narratives: An
exploratory investigation. Journal of
Anxiety Disorders 2, 456–466. 2.
Révész Gy. (2004). Szülői bánásmód – gyermekbántalmazás. Új Mandátum. 3. Kulcsár, Zs. (2005). (szerk.): Teher alatt…Pozitív traumafeldolgozás és
poszttraumás személyiségfejlődés. Trefort Kiadó, Budapest. ISBN:
9634463576 4. Wessel, I., Meeren, M.,
Peeters, F., Arntz, A., Merckelbach H. (2001). Correlates of autobiographical
memory specificity: the role of depression, anxiety and childhood trauma. Behaviour Research and Therapy 39,
409–421. 5. Browning, C. R. (2002). Trauma
or transition: A life-course perspective on the link between childhood sexual
experiences and men’s adult well-being. Social
Science Research 31, 473–510. 6. Christopher, M. (2004). A
broader view of trauma: A biopsychosocial-evolutionary view of the role of
the traumatic stress response in the emergence of pathology and/or growth. Clinical Psychology Review 24, 75–98. Ajánlott olvasmányok: Jones, E.,Wessely, S. (2006).
Psychological trauma: a historical perspective. Psychiatry
5:7, 217-220. Jakab,
K. (2006) Trauma és fejlődés. Lélekelemzés, 2006/II. Alpár, Zs. (2006) A trauma
elmélet változása. Lélekelemzés,
2006/II. |