Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy áttekintse a kötődéselmélet klasszikus koncepcióit, történeti fejlődését, valamint a kötődéskutatások klasszikus és modern eredményeit, a következő területeken: 1) a Kötődéselmélet történeti gyökerei: Spitz, Harlow, Bowlby és Robertson klinikai és etológiai megfigyelései. 2) A kötődés természete, evolúciós gyökerei, humán sajátosságai. (3) A kötődés kialakulásának folyamata, fejlődési periódusai. A Belső Munkamodell (4) Egyéni különbségek a kötődés kialakulásában. Az Idegen Helyzet. Kötődési típusok. (5) A kötődés univerzalitása és meghatározó tényezői: kulturális különbségek és az anyai szenzitivitás. (6) A kötődés biológiai korrelátumai: temperamentum, genetikai és epigenetikai kutatások. (7) Kötődés gyermek és serdülőkorban: klasszikus és modern kutatások. (8) Eljárások a kötődés mérésében. (9) Kötődés felnőtt- és időskorban. Romantikus kapcsolatok és életútvizsgálatok. (10) Kötődés és fejlődési pszichopatológia. A dezorganizált kötődés és magyarázó elméletei. (11) Atipikus fejlődés és kötődés. (12) Perspektívák a kötődéskutatásokban. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Bolwby, J. (1988/2005). The secure base. Parent-Child Attachment and Healthy Human Development. London: Routledge. e-ISBN: 9780203440841 Cassidy, J., Shaver, P., R. (Eds.) (2016): Handbook of attachment. Theory, Research and Clinical Applications. 3. ed. New York: The Guilford Press. Ajánlott irodalom: Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. N. (1978/2015). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Psychology Press. Solomon, J., & George, C. (Eds.). (2011). Disorganized attachment and caregiving. Guilford Press. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Ismeri a kötődéselmélet alapjait, gyakorlati és elméleti vonatkozásait. - Átlátja a kötődéselmélet helyét a fejlődéspszichológiai modelleken belül. - Tájékozott a kötődés és pszichopatológia kapcsolatát leíró modellekben. b) képességei - Képes elméleti tudását felhasználni a kötődéssel kapcsolatos kutatási tervek elkészítéséhez - Felismeri a kötődés-releváns pszichopatológiai jelenségeket. |