Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy áttekintse a kötődéselmélet
klasszikus koncepcióit, és a kötődéskutatások modern eredményeit, a következő
területeken: 1) Korai anya-gyermek kapcsolat fejlődése és a kötődés. Bowlby
és Ainsworth koncepciója. (2) Egyéni különbségek a kötődésben. (3) A kötődés
jelentősége a korai érzelmi, kognitív és társas fejlődésben. (4) Kötődés
sajátosságai gyermekkorban. (5) A kötődés szülői oldala: külső és belső
kontextuális tényezők. (6) Kötődés és pszichopatológia. A kötődés zavarai és
okai. Regulációs zavarok és a kötődés (7) Atipikus fejlődés és kötődés
csecsemő- és kisgyermekkorban (8) A kötődéselmélet alkalmazása a prevenciós
gyakorlatban. (9) Kötődéselmélet a csecsemőkonzultációs gyakorlatban. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező olvasmányok: 1. Bowlby, J. (2009). A biztos bázis. A kötődéselmélet klinikai
alkalmazásai. Budapest: Animula. ISBN 963 975 130 8 2. Hámori E. (2015). A kötődéselmélet perspektívái. A
klasszikusoktól napjainkig. Budapest: Animula. 3. Hámori E. (2016): A korai
kapcsolat zavarai. Pszichoanalízis, kötődéselmélet és csecsemőkutatás a korai
kapcsolati patológiák megértésében. Budapest: Oriold és Társai. ISBN: 978 615
5443 15 2. Ajánlott
olvasmányok: 1. Greenberg, M. T.,
Cicchetti, D., Cummings, E., M. (Eds.) (1993). Attachment in the preschool years. Theory, Research and Intervention.
The 2. Hámori E. (2005). Koraszülöttség és az anya-gyerek kapcsolat
kezdete. Buktatók és korrektív lehetőségek a korai kapcsolat fejlődésében.
Pázmány Kiadó, Piliscsaba, 2005. 9-33. ISBN 963 9206 07 5 3. Láng A. (2012). Kötődés és pszichoterápiás
kapcsolat. Animula, Budapest, 2012. ISBN 978 963 975 164 2 |