Tantárgy adatlapja
A középkori vizuális
művészetről már alapvető tudással rendelkező hallgatók ismereteit speciális
irányban kívánjuk továbbfejleszteni különböző emlékcsoportok középpontba
állításával. Ilyen vizsgálati egység például az oltár. A vizsgálat nem a
hagyományos, stílustörténeti szempontokra, attribúciós kérdésekre fókuszál,
hanem inkább újabb típusú, funkcionális szempontú vizsgálatokra. Így előtérbe
kerülnek a különböző reprezentációs aspektusok, a retábulumok eredetével foglalkozó kutatások. A képtisztelet és a
képrombolás problémái mellett hangsúlyt kapnak liturgiatörténeti szempontok
is: befolyásolták-e és mennyiben a liturgiatörténeti változások a középkori
oltárképállításokat. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Van der Ploeg, Kees:
"How Liturgical Is a Medieval Altarpiece?", in: Italian Panel
Painting of the Duecento and Trecento. Ed. Schmidt, Victor M. (Studies in
the History of Art, 61), New Haven – London 2002, 103–121
lass="MsoNormal">Wolf, Norbert:
"Überlegungen zur Entstehung, Funktion und Verbreitung der deutschen
Schnitzretabel des 14. Jahrhunderts", in: Figur und Raum.
Mittelalterliche Holzbildwerke im historischen und kunstgeographischen
Kontext, szerk. Albrecht, Uwe – Bonsdorff, Jan von, Berlin 1994, 91–111. Baxandall, Michael: The Limewood Sculptors of Renaissance Germany (Functions: III.
fejezet). New Haven and London: Yale University Press, 1980 Ajánlott irodalom: Harbison, Craig: „The
Northern Altarpiece as a Cultural Document”, in: The Altarpiece in the
Renaissance. Ed. Humfrey, Peter – Kemp, Martin, Cambridge 1990, 49-75. Gardner, Julian:
"Altars, Altarpieces, and Art History: Legislation and Usage", in: Italian
Altarpieces 1250–1550. Function and Design. Ed. Borsook, Eve – Superbi
Gioffredi, Fiorella, Oxford 1994, 5–39. Van Os, Henk: „Some
Thoughts on Writing a History of Sienese Altarpeices”, ", in: The
Altarpiece in the Renaissance, szerk. Humfrey, Peter – Kemp, Martin,
Cambridge 1990, 21-33. |
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a)
tudása Speciális
ismeretekkel rendelkezik a középkori oltárokkal kapcsolatban. b)
képességei Képes
és nyitott egy számára ismeretlen probléma kritikai befogadásában. |