Tantárgy adatlapja
Az előadás a középkori Cseh, Lengyel és Magyar Királyság
(Horvátországot is beleértve) területén kibontakozott művészetek korai
korszakára fog összpontosítani (9-16. század). A kialakulás korszakát a
Dunántúl Karoling hagyatéka, valamint a Morva Fejedelemség és a korai horvát állam
művészetén keresztül mutatja be. Magyarország, Lengyelország és Csehország
keresztény hitre térésével az Ottó-kori és román művészeti formák elterjedése
is aktuálissá vált. Közép-Európát, mint a gótika különleges régióját fogja tárgyalni,
figyelembe véve a reneszánsz kezdeteit is. A kurzus különös figyelmet fog
fordítani a különböző területek közti kapcsolatokra, és fel fogja térképezni
azok történeti hátterét. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom:
="MsoNormal" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal">Goss, Vladimir P.: Four Centuries of European
Art 800-1200. A View from Southeast, Zagreb: Golden Marketing – Tejnička
knjiga, 2010., ISBN 978-953-212-395-1 Croatia in the Early
Middle Age. A cultural survey. Ed.: Supičić, Ivan (Croatia and Europe 1),.
London - Zagreb: Philip Wilson - AGM, 1999., ISBN 978-0856674990 Pál Lővei: „Romanesque and
Gothic Architecture” and Péter Farbaky: „Late Gothic and Early Renaissance
Architecture”, in: Architecture of Historic Hungary. Ed.: Wiebenson, Dora –
Sisa, József, London – Cambridge, Mass.: MITT Press, 1998, pp. 21-85., ISBN 978-0262231923 Swiechowski, Zygmunt:
Romanesque Art in Poland, Warsaw: Arkady, 1983., ISBN 82-213-3108-4 Gothic Art in Bohemia. Ed.: Bachmann, Eric, London: Phaidon, 1977., ISBN 978-0275365905 Mediaval Art, Architecture
and Archaeology in Cracow and Lesser Poland. Ed.: Roznowska-Sadraei,
Agnieszka – Weclawowicz, Tomasz. Leeds: British Archaeological Association –
Maney, 2014., ISBN 9781909662407 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - A hallgatók a térség középkori művészeti és
épített emlékeivel ismerkednek meg,
> b) képességei - Az összehasonlító készségek és ismeretek
fejlesztése. |