Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy – kapcsolódva az azonos című előadáshoz – néhány ’kanonikus’ (nagy-)epikai művet elemezzen és ezek kapcsán bevezetést nyújtson az 1200 körüli, ún. ’klasszikus’ középkori elbeszélő irodalomba. A műelemző–műértelmező szeminárium főként a különféle műfajspecifikus motivikai, poétológiai és fikcionalitás-koncepciókra, a jellegzetes epikai struktúrákra (pl. ’epikai kettőzés’, âventiure-szerkezet), a legfontosabb, cselekményhordozó alakok jellemzésére és a művészi ’mondanivalóra’ összpontosít, az alapvetően szükséges módszertani reflexiók és tudománytörténeti szempontok bevonásával. – A tanegység célja (a faktológiai ismeretek közvetítésén túl) a történeti szemlélet, az interdiszciplináris látásmód, az integratív kompetencia, valamint az önálló absztrakciós–elemző–rendszerező–értékelő készség fejlesztése. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Birkhan, Helmut, Geschichte der altdeutschen Literatur im Licht ausgewählter Texte. Teil IV: Romanliteratur der Stauferzeit. Wien, Praeses 2003, (= Edition Praesens Studienbücher, Bd. 9), ISBN 978-3-7069-0150-5. Brunner, Horst (Hrsg.), Interpretationen: Mittelhochdeutsche Romane und Heldenepen. Stuttgart, Reclam, 2007, ISBN: 978-3-15-008914-9. Cormeau, Christoph, Wilhelm Störmer: Hartmann von Aue, Epoche – Werk – Wirkung. 3., aktualisierte Aufl. Mit bibliographischen Ergänzungen (1992/93 bis 2006) v. Thomas Bein. München, Beck, 2007 (= Arbeitsbücher zur Literaturgeschichte). ISBN: 978-3-406-37629-0 Müller, Jan-Dirk, Spielregeln für den Untergang: Die Welt des Nibelungenliedes. Tübingen, Niemeyer, 2010, ISBN: 978-3-11-164696-1 Ajánlott irodalom: Bumke, Joachim: Der »Erec« Hartmanns von Aue. Eine Einführung. Berlin / New York, de Gruyter, 2006. ISBN 978-3-11-018979-7 Epische Stoffe des Mittelalters. Hg. von Volker Mertens und Ulrich Müller. Stuttgart, Kröner, 1984. ISBN 3-520-48301-7 Schweikle, Günther: Minnesang in neuer Sicht. Stuttgart / Weimar, Metzler, 1994. ISBN 3-476-00981-5 Walther von der Vogelweide: Werke. 2. Bde. Hg. von Günther Schweikle. Stuttgart, Reclam, 1994, 1998. ISBN 3-15-000819-0 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Ismeri a német nyelvű kultúrák jellemző szellemi, művészeti irányzatait, megjelenési formáit és ezek történeti, interdiszciplináris vonatkozásait. Részleteiben átlátja a német nyelvészet, irodalom és kultúratudomány elméleti problémáit, ezek történeti, folyamatszerű összefüggéseit. Választott szakterületének (német nyelvészet, német nyelvű irodalmak és kultúratudomány) legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik. b) képességei Képes az irodalmi műveket és az ezekről szóló szakirodalmat kritikusan, értően áttekinteni, értelmezni, az irodalmi és kulturális trendekben elhelyezni. Cél a történeti szemlélet, az interdiszciplináris látásmód, valamint az önálló absztrakciós–elemző–rendszerező–értékelő készség fejlesztése. Képes az irodalomtudományban és a nyelvtudományban, illetve interdiszciplináris területeken az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére. Eredeti látás- és gondolkodásmód birtokában képes a nyelvi, irodalmi és kulturális jelenségekről szerzett tudás gyakorlati alkalmazására. c) attitűdje Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát. Nyitott választott tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire. d) autonómiája és felelőssége Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára. Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását. |