Tantárgy adatlapja
A tárgy célja kettős: Egyrészt röviden be kívánja mutatni Latin-Amerika történetének főbb szakaszait és azok szereplőit, fogalmilag behatárolva ezzel a kontinens XX. Századi és jelenkori történetének tendenciáit és perspektíváit. Másrészt meg akarja világítani a latin-amerikai integrációs folyamatok eredetét, dinamikáját, céljait, aktuális helyzetét egy globális kontextusban, illetve bemutatja az előttük álló perspektívákat, kitérve néhány speciális helyzetű országnak (Chile, Kuba, Bolívia) az integrációs folyamatokban elfoglalt helyére.
Latin-Amerika helye a világ gazdasági – politikai térképén. Történeti és földrajzi áttekintés. A kezdetektől 1492-ig. A gyarmati Latin-Amerika és a függetlenségi harcok. Bevándorlások. Magyarok Latin-Amerikában. A XX. századi Latin-Amerika I. Radikalizmus és forradalmak.A XX. századi Latin -Amerika II. Hidegháború és modernizációs alternatívák. A jelen kor tendenciái Latin-Amerikában: neoliberális politikák, integrációs folyamatok, monetáris krízis. Latin-Amerika gazdaságának rövid áttekintése. Gazdasági integrációk I. MERCOSUR. Gazdasági integrációk II. CLAN, NAFTA, CARICOM. Gazdasági integrációk III. ALCA, CAN, MCCA. Közép-Amerika és Kuba gazdasága: „nyitás a la Castro”. Latin Amerikai országok az Amerikai Államok Szervezetében – OEA. A „Hármak csoportja” és a Rió csoport – El Grupo del Rió. A „Contador” – csoport – El Grupo del Contador, Összegzés, A szemeszter során felmerülő kérdések megválaszolása.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
COLLIER, Simon (szerk.), The Cambridge encyclopedia of Latin America and the Caribbean, Cambridge, Cambridge Univ. Press, 1992. ISBN 0-521-41322-2
SKIDMORE, Thomas Elliot, Modern Latin America, NY, Oxford Univ. Press, 2005. ISBN 0-19-517012-1
KÁDÁR Béla, Latin-Amerika gazdasági dilemmái, Budapest, Közgazdasági és Jogi Kiadó, 1977. p. 143–195., ISBN 963-220-462-X
KOLLÁR, Zoltán, Fejlődés válságban, Tanulmányok Latin-Amerika gazdaságáról, Szeged, JATE, 1988. pp. 3 – 41, 75 – 96, 134 – 144, 145 – 161, 183 – 204., ISBN 963-481-787-4
MUNK, Ronaldo, Contemporary Latin America, Basingstoke, Pagrave-MacMillan, 2007. ISBN 978-0-230-51494-2
Ajánlott irodalom:
MAHN–LOT, Marianne, Christophe Colomb: Un découvreur ou un simple explorateur?, En: Les cultures Ibérique en devenir, Paris, Fondation Singer – Polignac, p. 467 – 480.
ECLAC Economic Comission for Latin America and the Caribbean UN kiadványai.
MEZŐ Ferenc, A politikai földrajz alapjai, Debrecen, Kossuth Egyetemi Kiadó, 2003. p. 50 – 85.
ANDERLE Ádám, Latin-Amerika története, Szeged, JATE Press, 2010. ISBN 978-963-315-001-6
SZIGETVÁRI Tamás, A globális válság, Budapest, MTA Világgazdasági Kutatóintézet, 2009. ISBN 978-963-301-532-2
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Összefüggéseiben értelmezi a szakterületéhez általában kapcsolódó, nemzetközi, európai és regionális, politikai, jogi, gazdasági és civilizációs ismereteket és eseményeket.
Ismeri a szak egyes területeinek alapvető szakkifejezéseit, fogalomkészletének minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket.
Ismeri a latin-amerikai országok történetének főbb állomásait.
Ismeri a latin-amerikai országok gazdasági és szociális problémáinak okait és következményeit.
b) képességei
Képes történelmi, társadalmi, gazdasági, jogi és politikai kérdésekben az ismeretek önálló elsajátítására és rendszerezésére.
Képes legalább egy Európán kívüli kultúra, eszmerendszer szempontjából a nemzetközi kapcsolatok jelenségeit értelmezni.
Képes a Latin-Amerikával kapcsolatos politikai, gazdasági és társadalmi kérdések elemzésére.
Képes a Latin-Amerikával összefüggő problémák kritikus megközelítésére.
c) attitűdje
Igénye van az európai nemzeti kultúrák befogadására és az Európán kívüli kultúrák megismerésére.
d) autonómiája és felelőssége
Hatékonyan együttműködik a szakterületéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi szakmai és tudományos közösségekkel.
Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani.