Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja: a mesterszakos hallgatók latin nyelvi képzettségének elmélyítése, aktív nyelvi kompetenciájuk növelése. A tantárgy két tantárgyelemből áll: a) Latin mondattan. A nyelvi képzés egyik fő elemeként a kurzus során a hallgatók az alapfokon szerzett ismeretekre építve, rendszerezetten elsajátítják a latin szintaxist. A kurzus vége felé különösen nagy hangsúlyt kapnak a latin nyelvhelyesség kérdései; ez vezet át a következő tantárgyi elemhez. b) Latin stilisztika. A tantárgy célja az, hogy 1. a hallgatók megismerjék a latin stilisztika főbb jelenségeit (szóképek, alakzatok stb.); 2. hogy ismerjék a főbb stílusrétegek, elsősorban az értekező próza sajátosságait; 3. hogy aktívan elsajátítsák és önálló latin nyelvű fogalmazás készítése során önállóan alkalmazni tudják a latinos írásmód jegyeit lexikai, szemantikai, grammatikai, szerkezeti szinten; 4. hogy megismerkedjenek a klasszikus latin nyelvű stilisztikai irodalom problémáival és szókészleteének alapjaival (Rhetorica ad Herennium, Quintilianus). |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Hofmann, J. B.–Szantyr, A.: Lateinische Syntax und Stilistik. München, 19722.
>Kühner, R. – Stegmann, C. – Thierfelder, A.: Ausführliche Grammatik der lateinischen Spra-che. II. Satzlehre (1-2). Darmstadt, 19624. P. Mayer E. – Töttössy Cs.: Latin mondattan és stilisztika. Kézirat. Budapest, 1988. Vayer L.: Latin stilisztika 1. A beszédrészek használata. Budapest, 1925. M. Nagy I. – Nagyillés J. – Tar I.: Cicerótól az élő latinig 1. Szeged, 1997. Cornificius: A Herenniusnak ajánlott rétorika. Ford., jegyzetek, bevezetés: Adamik T. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1987. M. Fabi Quintiliani Institutionis oratoriae libri XII. Ed. E. Radermacher. Lipsiae, 1965. Adamik T.: Antik stíluselméletek Gorgiastól Augustinusig. Seneca Kiadó, Pécs, 1998. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
tudása ismeri a latin szövegalkotás formáit képességei képes önállóan egyszerűbb latin szöveget alkotni |