Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a modern francia irodalomtudomány legújabb nagy vonulatainak és alakjainak bemutatása. A posztmodern elméleti irányzatok megjelenése a francia és frankofón területen. A szemeszter programja: a posztstrukturalizmus; a késoi Roland Barthes; irodalom és pszichoanalitika; Gilles Deleuze - Félix Guattari; Derrida és a posztderridista megközelítések; a Ricour reneszánsz; kultúratudomány. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Bevezetés a modern irodalomelméletbe, szerk. Jefferson, Anne, Robey, David, Osiris tankönyvek, Budapest, Osiris, 1995, ISBN 9789633895559 Bókay, Antal, Vilcsek, Béla, A modern irodalomtudomány kialakulása, Szöveggyujtemény, Budapest, Osiris, 1998, ISBN 9633792983 Ravoux Rallo, E., Méthodes de critique littéraire, Paris, A. Colin, 1993, ISBN 2200250754 Dufays, Jean-Louis, Lisse, Michel, Meurée, Christophe, Théorie de la littérature : Une introduction, Éditions Academia, 2010, ISBN-10: 2872099468 Westphal, Bertrand, La géocritique : Réel, fiction, espace, Les Éditions de Minuit, 2007, ISBN-10: 2707320048 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Érti és átlátja a szövegek és kulturális jelenségek vizsgálatának eljárásait, az értelmezés változó kontextusait. Átfogó és alapos ismeretekkel rendelkezik a francia és az európai, valamint az Európán kívüli frankofón irodalom és kultúra fő területeiről, a francia nyelv, irodalom és kultúra mélyebb összefüggéseiről és magyarázatához szükséges kutatási módszerekről, azokról az új nyelvészeti, irodalmi és kultúrával kapcsolatos kutatási irányzatokról, amelyek szükségesek lehetnek egy jövendő kutatási stratégia kialakítása vagy kutatási együttműködés szempontjából. a) képességei Képes a megoldandó problémák megértése és megoldása terén önálló tevékenységre és eredeti ötletek felvetésére, valamint a feladatok szakmailag magas szinten és önállóan történő megtervezésére és végrehajtására. Képes önállóan szelektálni és tudatosan alkalmazni a szakmai problémának (kérdéseknek, szövegcsoportoknak, adatoknak ) megfelelő humántudományi módszereket. b) attitűdje Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik a francia nyelv és kultúra iránt. Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát. |