Tantárgy adatlapja
A kurzus a korábbi, a huszadik századi francia irodalommal foglalkozó kurzusok továbbfejlesztése, napjaink francia irodalmának bemutatása. Kiemelten szerepelnek a regényírók, de egyes költői művekre is sor kerül, valamint összefüggések keresésére, bizonyos témakörökön belül, mint például az önéletírás vagy a feminista tematika. A szemeszter programja: a regényírói technikák megújítása; előzmények: az új regény; új tematika: a feminista írások; előzmények: Simone de Beauvoir, Nathalie Sarraute, Marguerite Yourcenar; Michel Tournier és a „les petites proses”; megújított műfajok: a detektívregény: Patrick Modiano, Daniel Pennac; Jean Echenoz és a metaleptikus diskurzus; Jean-Philippe Toussaint és Pascal Quignard; Andrei Makine és Milan Kundera. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Ricardou, Jean, Problemes du nouveau roman, Paris, Seuil, 1967, ISBN 10 2020019396 Lejeune, Philippe, Le Pacte autobiographique, Paris, Seuil, 1996, ISBN 10 2020296969 Lejeune, Philippe, Je est un autre, Paris, Seuil, 1980, ISBN 10 2020054647 Didier, Béatrice, L’Écriture-femme, Paris, PUF, 1991, ISBN 10 2130441025 Leypoldt, Frederick, Littérature française contemporaine, Nabu Press, 2012, ISBN 10 1273092791 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Érti és átlátja a szövegek és kulturális jelenségek vizsgálatának eljárásait, az értelmezés változó kontextusait. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a bölcsészettudomány saját tudományterületére jellemző hagyományos és elektronikus forrásairól, keresőprogramjairól, katalógusairól, bibliográfiáiról. Elmélyült ismeretekkel rendelkezik tudományterületének és határtudományainak jellemző kutatási kérdéseit, elemzési és értelmezési módszereit illetően. b) képességei Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek történeti elemzésére, az egymásra épülő világképek megformálódásának kritikai értelmezésére. Képes francia nyelven a kor igényeinek megfelelő hatékony írásbeli és szóbeli kommunikálásra, továbbá az információk, érvek és elemzések szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerinti magas szinten való bemutatására. c) attitűdje Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik a francia nyelv és kultúra iránt. Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát. Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére. Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére. Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire. Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg. Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit. |