Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Mediáció
Tárgy kódja: BBNCP12600
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Rosta Andrea
Tárgyleírás:

A jelenség értelmezésére, a társadalmi valóság létrehozására, a kapcsolatok rendszerszerű felfogására, mint elméleti alapokra épül a kurzus. A mediációs (közvetítői) eljárást, mint kommunikációs eszköztárat ismerteti. A mediációt szemléletként és alkalmazott konfliktuskezelő és problémamegoldó technikaként egyaránt bemutatja. Mind az elméleti, mind a gyakorlati ismeretek elsajátítása során a mindennapi életből hozott, megtörtént eseteken keresztül nyílik lehetőség a mediációs ismeretek elemeinek megismerésére és gyakorlására.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
STRASSER, Freddie, RANDOLPH, Paul, Mediáció, a konfliktusmegoldás lélektani aspektusai, Budapest, Nyitott Könyvműhely, 2008. p. 41-71., ISBN 978-963-9725-47-8
EÖRSI Mátyás, ÁBRAHÁM Zita (szerk.), Pereskedni rossz! Mediáció: a szelíd konfliktuskezelés, Budapest, Minerva, 2003. p. 5-65., ISBN 963-86297-8-9
BAGDY Emőke, Kommunikáció, empátia, konfliktuskezelés, In: BAGDY Emőke [et al.], Hidak egymáshoz. Empátia, kommunikáció, konfliktuskezelés, Budapest, Kulcslyuk, 2011. 117-176., ISBN 978-963-89026-5-8
Ajánlott irodalom:
REBOUL, Anne, MOESCHLER, Jacques, A társalgás cselei, Budapest, Osiris, 2000, p. 31-74. ISBN 963-379-701-2
HERCZOG Mária (szerk.), Együtt vagy külön. Maradjunk együtt vagy váljunk el? Budapest, KJK-Kerszöv, 2002, ISBN 963-224-640-3
BARCY Magdolna, SZAMOS Erzsébet, „MEDIARE NECESSE EST”, Budapest, Animula, 2002. ISBN 963-9410-26-8
KOHLRIESER, George, Túszok a tárgyalóasztalnál. Konfliktuskezelés mesterfokon, Budapest, Háttér, 2007. ISBN 978-963-9365-67-4
LOVAS Zsuzsa, HERCZOG Mária, Mediáció, avagy a fájdalommentes konfliktuskezelés, Budapest, Múzsák, 1999. ISBN 963-564-590-2
Sáriné Simkó Ágnes [et al.] (szerk.), A mediáció. A közvetítői tevékenység, Budapest, HVG ORAC, 2006. ISBN 963-7490-25-6
BOLTON, Robert, A kommunikáció művészete, In: NEMÉNYINÉ DR. GYIMESI Ilona (szerk.), Kommunikációelmélet, Budapest, Perfekt, 2008. p. 53-261., ISBN 978-963-394-544-5
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri az elmélet és a gyakorlat összefüggését, szintetizálni tudja elméleti és gyakorlati ismereteit.
Ismeri a szociálpedagógia színtereit, a szociálpedagógiában alkalmazott munkaformákat, módszereket.
Módszertani tudással rendelkezik, átlátja a szociális szakma innovációjának lehetőségeit.
b) képesség
Képes a szociális segítségnyújtás módszereinek alkalmazására.
Képes a szociális szakmai tevékenységhez szükséges prevenciós és probl

émakezelő módszerek, technikák hatékony és innovatív alkalmazására.
c) attitűd
Munkáját kapcsolatteremtés- és fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és globális problémák iránti érzékenység és megoldási készség, empátia, kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi.
Ismereteit empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással alkalmazza.
d) autonómia és felelősség
Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe