Tantárgy adatlapja
A mediáció fogalmának, szemléletének, módszertanának elmélyítése. A mediáció szerepe konfliktusok feloldásában. Elemei: konszenzus, magánjelleg és kölcsönös bizalom, igények és érdekek dominanciája. Alkalmazásának lehetőségei és akadályozó tényezői. A mediáció folyamata: elő- mediációs fázis, a mediációs folyamat, a konszolidációs fázis, konfliktuskezelési eljárások kidolgozása. Mediációs folyamat részletes tárgyalása. Megállapodások kidolgozásának technikája és tartalma. Tárgyalási módszerek megismertetése. Kimeneti lehetőségek: sérelemdíj, kártérítés, jóvátétel. Felek és támogatók bevonása. Konszenzus és kompromisszum fogalmainak elemzése. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
1. Freddie Strasser-Paul Randolph: Mediáció a konfliktusmegoldás lélektani aspektusai Nyitott Könyvműhely, 2008. Budapest 2. Kertész Tibor.: Mediáció a gyakorlatban. Bíbor Kiadó, 2010. Miskolc 3. Barcy Magdolna – Szamos Erzsébet:”Mediare necesse est” A mediáció technikái és társadalmi alkalmazása Animula Kiadó, 2002. Budapest 4. A mediáció. A közvetítő tevékenység. (szerk.:Sáriné Dr. Simkó Ágnes) Lapés Könyvkiadó Kft , 2005. Budapest 5. Lovas Zsuzsa- Herczog Mária: Mediáció, avagy a fájdalommentes konfliktuskezelés Múzsák Kiadó, 1999. Budapest 6. Órai jegyzetek. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása – Ismerjék fel a problémahelyzeteket, a konfliktusokat. A mediátor kompetenciáit. Mediációs készségek. Beszélgetésvezetés. Empátiás készség Értő figyelem. b) képességei – Intuíció és empátia, a bevonódás elkerülése. rendszerszellem és a logikus gondolkodás, saját határok védelme, „távolságtartás”. Rendszerező képesség, újraintegráló szemlélet. |