Tantárgy adatlapja
A kurzus célja az etikai kijelentések tudományos analízisének megismertetése. Különös hangsúlyt kap az „erkölcsi ítéletek” összevetése a mindennapi ténykijelentésekkel és a tudományos kijelentésekkel. Az erkölcsi kijelentések sajátosságait nyelvi, logikai, szemantikai és a tudományos relevanciát érintő sajátosságok megvilágításával tárjuk fel. A hallgatók elsajátítják a különféle etikai rendszerek formáját és tartalmát, megtanulják a fogalmi analízis eljárását. A tárgy főbb tematikus elemei: Igazság és objektivitás; Realizmus és kognitivizmus; Relativizmus; Imperatív és deontikus logika; A morál nyelve; Az etikai terminusok emotív jelentése; Emotivitás és érték; A jó fogalma. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Arisztotelész, Nikomakhoszi etika I. könyv (a „jó” jelentései és alkalmazása). ford. Szabó Miklós, Budapest: Európa, 1987, ISBN: 963-07-4045-1 Darwall, S.: Impartial Reason. Ithaca, NY: Cornell UP, 1983. ISBN: 978-0-80-149348-5 Donagan, A.: The Theory of Morality. Chicago: University of Chicago Press, 1977. ISBN: 978-0-22-615567-8 Hare, R.M.: The Language of Morals. Oxford: Oxford UP, 1952. ISBN: 978-0-19-881077-3 Herman, B.: Integrity and Impartiality. In: Monist 66 (1983), 233-50. Moore, G. E.: Principia Ethica. In: Lónyai Márta (szerk.): Tények és értékek. Budapest: Gondolat, 1981, 51-105. ISBN: 963-280-741-3 Williams, B.: Moral Luck. 1. fejezet. Cambridge: Cambridge UP, 1981. ISBN: 978-0-52-128691-6 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A tanulói személyiség fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése terén Képes a diákokban kiművelni az erkölcsi érzéket, a saját meggyőződés kifejezéséhez és a mások meggyőzéséhez és tiszteletéhez szükséges morális és intellektuális képességeket. Az erkölcsi fejlődés különböző szakaszaiban járó tanulóknak adekvát irányítást, támogatást tud adni a személyes értékrendjük és a konstruktív életvezetésük kialakításához.
Tanulói csoportok, közösségek alakításának segítése, fejlesztése terén Ismeri az egyén és a társadalom életének etikai szempontból hangsúlyos területeit, képes ezeket megjeleníteni a tanulók sajátos világában. Szaktudományi, szakmódszertani és szaktárgyi tudás terén Szakmai ismereteit folyamatosan bővíti, követi az etikával kapcsolatos publikációkat, tájékozott a legújabb etikai kutatások körében.
A pedagógiai folyamat tervezése terén Felkészült a kollektív munkában történő helyi tanterv készítésére, az önálló éves tematikus (tanmeneti) tervezésre, az óravázlatok készítésére. A tanulási folyamat támogatása, szervezése és irányítása terén Képes alkalmazni a kooperatív és interaktív pedagógiai módszereket. Felismeri a szóbeli és írásbeli kifejezőkészség tanulás-módszertani jellegzetességeit, javítani képes annak hibáit. Képes segíteni és irányítani a közös gondolkodást, a szabadon kibontakozó kulturált vitát, a termékeny morális kommunikációt. A pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése terén Ismeri és alkalmazza a tudásellenőrzés, a képességmérés legkorszerűbb eredményeit, eszközeit.
A szakmai együttműködés és a kommunikáció terén Ismeri a kapcsolódó műveltségi területek, rokon tantárgyak rendszerében előkerülő átfogó, integráló, morális kérdéseket. Képes a tantárgyak etikai kérdéseinek feldolgozására. Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésre Elkötelezett az erkölcstan és etika oktatása iránt. |