Tantárgy adatlapja
A kurzus
célja: a korszerű mentorpedagógusi felkészültség és
szerepkészlet elsajátítása, melyek ismeretében tudatosabban választanak a
különböző hagyományos és korszerű tervezési, szervezési, reflektálási,
szituációkat elemző technikák közül. A főbb tematikai csomópontok:
|
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Útmutató a
pedagógusok minősítési rendszeréhez http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_pedagogusokminositesi_rendszerehez_v3.pdf -
M. Nádasi
Mária (szerk.)(2011): A mentorfelkészítés rendszere, próbája. A mentorképzés
szakterületi előkészítése. A mentorképzés tartalmáról. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó.16-240.p. ISBN: 978 963 312 058 3 Ajánlott
irodalom: -
Balogh
László és Tóth László (szerk.) (2005): Fejezetek a pedagógiai pszichológia
köréből. Budapest, Neumann Kht. http://mek.oszk.hu/04600/04669/html/balogh_pedpszich0018/balogh_pedpszich0018.html -
Falus Iván
- Kimmel Magdolna (2009): A portfólió. Budapest, Gondolat Kiadó. ISBN:
9789636931209 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismeri a
gyakorlatvezetői/mentori, illetve a jelölti/gyakornoki pedagógiai
tevékenységet meghatározó dokumentumokat. -
Ismeri az általa tanított műveltségi területek, tantárgyak alapvető
fogalmait, azok fejlődésének, összefüggéseit, tudásstruktúrájának
megismerési, probléma-megoldási módszereit, tantervi követelményeit, a
tantárgy tanulásának sajátosságait. -
Ismeri a mintakövetéses tanulás törvényszerűségeit. -
Ismeri a gyermek és általában az ember fejlődés- és
személyiségjellemzőit, a tanulás sajátosságait. -
Ismeri a csoport és a csoportfejlődés pszichológiai, szociológiai,
kulturális sajátosságait b) képességei -
Képes hatékony nevelési-oktatási módszerek
alkalmazására és ezen módszerek használatának megtanítására. -
Képes
professzionális szakmai tanítási/pedagógiai gyakorlatokra. -
Képes együttműködésre a kollégáival és a gyakornokokkal. -
Képes a gyakornokok óraterveit reflektív módon elemezni, értékelni,
korrigálni. -
Képes olyan pedagógiai helyzeteket teremteni, amelyek elősegítik a
gyakornokok értelmi, érzelmi, szociális és erkölcsi fejlődését, -
Képes olyan feltételeket biztosítani, amelyek hatására a gyakornokok
kialakíthatják a saját gyakorlatukban alkalmazható, adaptív tudásukat, -
Képes
elemzési eljárásokat, eszközöket alkalmazni, adaptálni, és saját technikákat
kidolgozni, mérőeszközöket készíteni a jelöltek/gyakornokok pedagógiai
fejlesztéséhez. c) attitűdje -
Elkötelezett a kompetencia alapú pedagógus
értékelés gyakorlata mellett. -
Nyitott a pedagógiai együttműködésre, a hálózatos
tanulásra. -
Elkötelezett a pedagógusok szakmai autonómiája
mellett. |