Tantárgy adatlapja
A kurzus az irodalmi művek és azok irodalmi (más
irodalmi műfajok, műnemek) és egyéb művészeti ágban (színház, film, festészet
stb.) formát öltő adaptációival vet számot. Az irodalmi mű és adaptációjának
elméleti gyakorlati és kérdéseit egyaránt górcső alá veszi a kurzus. Az
elméleti kérdések magukba foglalják az irodalmi mű és az adaptáció során
létrejött mű viszonyát, a hűség retorikáját, az adaptáció különböző fajtáit
az eredeti műhöz való viszonyulásában, az inkommenzurábilitás tételét, az
adaptáció és appropriáció fogalmait, a műfajelmélet tételeit. Az elméleti
kérdések felvetése, megalapozása és kibontása azonban nem marad meg kizárólag
az elmélet szintjén, hanem gyakorlati példák elemzése teszi gazdagabbá és
érdekesebbé az elméleti terminusokat, valamint a gyakorlati példák
szemrevétele egyszerre az elméleti terminusokat és keretet is teszteli, finom
hangolja. Példa lehet talán erre esetleg Shakespeare Hamletje, ahol sor kerülhet a dráma elemzésére, a különböző
színházi és filmes megvalósulások, a tragédián alapuló képregények és manga
kiadványok, a Hamlet szereplőiről készített festmények elemzésére. Ez a
megközelítés tehát egyszerre bemutatja az elmélet és gyakorlat
együttműködésének és kölcsönösségének gyümölcsöző voltát, hiszen egyszerre
láttat irodalmi műveket új fényben, és hozza felszínre az elméletek mögött
meghúzódó előfeltevéseket. A 3-5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
oldalak, ISBN) Kötelező irodalom: Terry Eagleton,
Criticism and Ideology: A Study in
Marxist Literary Theory, New York: Verso, 2006 (1976). W.B.
Worthen, “Disciplines of the
Text/Sites of Performance”, The Drama
Review. Vol. 39, No. 1. (Spring, 1995) 13-28. Julie
Sanders, Adaptation and Appropriation, Abingon—New York: Routledge, 2006. Linda Hutcheon,
Theory of Adaptation, New York:
Routledge, 2006.