Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Mozgásfejlődés - pszichoszociális és kognitív fejlődés kapcsolata
Tárgy kódja: BMNNM01700M
Óraszám: N: 0/4/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 6
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Hosszu Timea
Tárgyleírás:

A tanegység célja, hogy bemutassa az ontogenetikus fejlődésmenet tipikus útját a fogantatástól a megszületésig, majd kiskamasz korig, részletezve a magzati agy genetikusan kódolt érési folyamatait, ill. a környezet ingereinek fontosságát a szenzitív periódusok vonatkozásában.

Hangsúlyt kap a plaszticitás, és az agy regenerációs képessége.

Bemutatásra kerül az egyes érzékszervek, az érzékelés és a mozgás érése és szabályozása, majd korai funkcionális összekapcsolódásuk, és szerepük a jól működő idegrendszeri hálózat kialakulásában; a mozgás- és a pszichoszociális fejlődés kölcsönös viszonya.

A hallgatók megtanulják a sikeres iskolai beváláshoz szükséges – a tipikus fejlődésmenet során spontán kialakuló - motoros, pszichés, kognitív és szociális készségeket és képességeket, melyek összekapcsolásra kerülnek az  optimális környezeti ingerek szintjén is. 

Ismertetésre kerül a rendszeres mozgásnak az emberi szervezetre gyakorolt élettani, neurofiziológiai, neurobiokémiai, pszichikai és szociális egészségvédő hatása.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom: 

Berényi M., Katona F. FejlődésneurológiaAz öntudat, a kommunikáció és a mozgás kialakulása. Medicina, Budapest, 2012. ISBN 978 963 226 331 1

Farmosi, I.: Mozgásfejlődés, Dialóg Campus, 2011. ISBN: 9789639950351.

Csépe V. Kognitív fejlődésneuropszichológia. Gondolat, Budapest. 2005. ISBN: 9789639567788

Katona F. "Az öntudat újraébredése". A humán idegrendszer ontogenezise. Medicina, Budapest, 2001. ISBN 963 242 422 0

Ajánlott irodalom: 

Gerhardt, S.: A szükséges szeretet, Oriold és társai, Bp., 2009 ISBN: 9789639771307

Katona  F. Az agy fejlődésének kultúrtörténete, Medicina, Budapest, 2009. ISBN 9789632261140

Kállai J., Bende I., Karádi K., Racsmány M. (szerk.) Bevezetés a neuropszichológiába. Medicina, Budapest, 2008. ISBN  978 963 226 134 8

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.: 

a.    tudása

- Ismeri az ontogenetikus fejlődésmenet állomásait motoros,  pszichés,  kognitív és szociális vonatkozásban, a szenzitív periódusok és az idegrendszeri fejlődés hierechiájának  jelentőségét

- Átlátja az optimális környezeti ingerek fontosságát

b.    képességei

- Képes elméleti tudását gyakorlati ismeretekkel kombinálni 

- Felismeri a csecsemőkori reflexek egy részének fennmaradt állapotát a gyermeki fejlődés során

- Képessé válik a fejlődés eltérésének egyes gyanújeleit felismerni 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe