Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy bemutassa az ontogenetikus fejlődésmenet tipikus útját a fogantatástól a megszületésig, majd kiskamasz korig, részletezve a magzati agy genetikusan kódolt érési folyamatait, ill. a környezet ingereinek fontosságát a szenzitív periódusok vonatkozásában. Hangsúlyt kap a plaszticitás, és az agy regenerációs képessége. Bemutatásra kerül az egyes érzékszervek, az érzékelés és a mozgás érése és szabályozása, majd korai funkcionális összekapcsolódásuk, és szerepük a jól működő idegrendszeri hálózat kialakulásában; a mozgás- és a pszichoszociális fejlődés kölcsönös viszonya. A hallgatók megtanulják a sikeres iskolai beváláshoz szükséges – a tipikus fejlődésmenet során spontán kialakuló - motoros, pszichés, kognitív és szociális készségeket és képességeket, melyek összekapcsolásra kerülnek az optimális környezeti ingerek szintjén is. Ismertetésre kerül a rendszeres mozgásnak az emberi szervezetre gyakorolt élettani, neurofiziológiai, neurobiokémiai, pszichikai és szociális egészségvédő hatása. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Berényi M., Katona F. Fejlődésneurológia. Az öntudat, a kommunikáció és a mozgás kialakulása. Medicina, Budapest, 2012. ISBN 978 963 226 331 1 Farmosi, I.: Mozgásfejlődés, Dialóg Campus, 2011. ISBN: 9789639950351. Csépe V. Kognitív fejlődésneuropszichológia. Gondolat, Budapest. 2005. ISBN: 9789639567788 Katona F. "Az öntudat újraébredése". A humán idegrendszer ontogenezise. Medicina, Budapest, 2001. ISBN 963 242 422 0 Ajánlott irodalom: Gerhardt, S.: A szükséges szeretet, Oriold és társai, Bp., 2009 ISBN: 9789639771307 Katona F. Az agy fejlődésének kultúrtörténete, Medicina, Budapest, 2009. ISBN 9789632261140 Kállai J., Bende I., Karádi K., Racsmány M. (szerk.) Bevezetés a neuropszichológiába. Medicina, Budapest, 2008. ISBN 978 963 226 134 8 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a. tudása - Ismeri az ontogenetikus fejlődésmenet állomásait motoros, pszichés, kognitív és szociális vonatkozásban, a szenzitív periódusok és az idegrendszeri fejlődés hierechiájának jelentőségét - Átlátja az optimális környezeti ingerek fontosságát b. képességei - Képes elméleti tudását gyakorlati ismeretekkel kombinálni - Felismeri a csecsemőkori reflexek egy részének fennmaradt állapotát a gyermeki fejlődés során - Képessé válik a fejlődés eltérésének egyes gyanújeleit felismerni |