Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Műfajtörténeti kérdések
Tárgy kódja: BMLGE08900M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Berzeviczy Klára
Tárgyleírás:

Az előadás olyan műfajtörténeti problémaköröket tárgyal, amelyek a BA-képzésben háttérbe kerültek, de a német irodalomtörténet fontos területei. Ilyen pl. a regényirodalom kezdeti korszaka. Betekintést kíván nyújtani a 18. század második feléig nem túl nagy megbecsülésnek örvendő, és csak szórakozásnak tekintett műfaj, a regény felfelé ívelő útjába. A műfajtörténeti bevezető bemutatja a Schelmenroman, Pikaroroman, galanter Roman, Robinsonad, Utopie, empfindsamer Roman, Briefroman és az Entwicklungsroman jellemzőit, jelentős képviselőit és azokat az átalakulásokat, melyek a korai felvilágosodástól kezdve az egyes műfajokat jellemzik, ill. ezek kialakulásához vezettek. Ezt követi a korszak néhány jelentősebb regényének elemzése, mely során az alábbiak közül lehet néhányat kiemelni: Sophie von La Roche: Geschichte des Fräuleins von Sternheim, Christian Fürchtegott Gellert: Leben der schwedischen Gräfin von G***, Johann W. von Goethe: Die Leiden des jungen Werther, Die Wahlverwandtschaften, Wilhelm Meisters Lehrjahre.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Gellert, Christian Fürchtegott, Leben der schwedischen Gräfin von G***, Hrsg.: Alexander Košenina, Stuttgart, Reclam, Reclam 2019. ISBN 978-3-15-018610-7
Goethe, Johann Wolfgang, Die Leiden des jungen Werther, Nachw.: Beutler, Ernst, Stuttgart, Reclam, 2002. ISBN 978-3-15-000067-0
Goethe, Johann Wolfgang, Wilhelm Meisters Lehrjahre, Hrsg.: Ehrhard Bahr, Stuttgart, Reclam, 2005. ISBN 978-3-15-007826-6
La Roche, Sophie von, Geschichte des Fräuleins von Sternheim. Hrsg.: Barbara Becker-Cantarino, Stuttgart, Reclam, 2006. ISBN 978-3-15-007934-8
Ajánlott irodalom:
Engel, Manfred, Der Roman der Goethezeit. Bd. 1: Anfänge in Klassik und Frühromantik: transzendentale Geschichten Stuttgart; Weimar: Metzler 1993. ISBN 3-476-000858-4
Gutjahr, Ortrud, Einführung in den Bildungsroman. Darmstadt, WBG, 2007. ISBN 978-3-534-17912-1
Mayer, Gerhart, Der deutsche Bildungsroman: von der Aufklärung bis zur Gegenwart. Stuttgart, Metzler 1992. ISBN 978-3-476-00866-4
Witte, Bernd, Schmidt, Peter (Hrsg.), Goethe Handbuch. Bd 5: Prosaschriften. Stuttgart, Weimar: Metzler, 2004. ISBN 3-476-02022-3
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Részleteiben átlátja a német irodalom és kultúratudomány elméleti problémáit, ezek történeti, folyamatszerű összefüggéseit.
Cél a történeti szemlélet, az interdiszciplináris látásmód, valamint az önálló absztrakciós–elemző–rendszerező–értékelő készség fejlesztése.
Érti és átlátja a német irodalmi és kultúratudományi jelenségek vizsgálatának eljárásait, az értelmezés változó kontextusait.
Tisztában van a germanisztika jellemző kutatási kérdéseivel, irányzataival, korszerű elemzési és értelmezési módszereivel.
Átfogó

ismeretekkel rendelkezik a német irodalom- és kultúratudományra jellemző hagyományos és elektronikus forrásokról, keresőprogramokról, katalógusokról, bibliográfiákról.
Ismeri a német nyelv, irodalom és kultúra mélyebb összefüggéseinek megértéséhez és magyarázatához szükséges kutatási módszereket.
b) képesség
Képes az irodalmi műveket és az ezekről szóló szakirodalmat kritikusan, értően áttekinteni, értelmezni, az irodalmi és kulturális trendekben elhelyezni.
Képes az irodalomtudományban, illetve interdiszciplináris területeken az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére.
Képes különböző korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek értékelésére, önálló kritika kifejlesztésére és szükség esetén alternatív megoldások felvetésére.
c) attitűd
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Nyitott választott tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
d) autonómia és felelősség
Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára.
Felelős európaiként képviseli szakmai, szellemi identitását.
Igyekszik alapos értelmiségi tájékozottságra szert tenni és tudását folyamatosan magas szinten tartani.
Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel választott szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait. 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

német nyelv, irodalom és kultúra BMLB-XGE mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe