Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Művelődés- és eszmetörténet
Tárgy kódja: BMNKE02200A
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Történettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kovács Eszter
Tárgyleírás:

le="mso-yfti-irow:3">

A kurzus során az egyetemes és magyar kultúra, művelődés és oktatás legfontosabb adatait, a társadalomtörténeti folyamatokat és az eszmetörténeti irányzatokat tekintjük át. A kurzusban nagy hangsúlyt kap a történelemre és a közösségi tudatra vonatkozó gondolkodás, és a kora újkori időszak ismerete.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező és ajánlott irodalom:

ANTALÓCZY Zoltán, A gondolkodás mesterei: Európa szellemtörténete, Budapest, Kairosz, 2003., ISBN 0729000197694

Konfessionalisierung in Ostmitteleuropa. Wirkungen des religiösen Wandels im 16. und 17. Jahrhundert in Staat, Gesellschaft und Kultur, szerk. Joachim BAHLCKE, Arno STROHMEYER, Stuttgart, F. Steiner, 1999., ISBN 978-3515075831

Edmund BURKE, Töprengések a francia forradalomról, Budapest, Atlantisz, 1990., ISBN 9630286688 

Owen CHADWICK, A reformáció, Budapest, Osiris, 1998., ISBN 9633792630

Pierre CHAUNU, A klasszikus Európa, Budapest, Osiris, 2001., ISBN 9633796717

Jean DANIELOU, A történelem misztériuma, Budapest, Kairosz, 2006., ISBN 9789639642157

Natalie Zemon DAVIS, Társadalom és kultúra a kora újkori Franciaországban, Budapest, Balassi, 2001., ISBN 963-506-371-7

Ulrich DIERSE, Ideologie = Geschichtliche Grundbegriffe; historisches Lexikon zur politisch-sozialen Sprache in Deutschland. H - Me, szerk. BRUNNER Otto, CONZE Werner, KOSELLECK Reinhart, Stuttgart, E. Klett, 1982, 131–169., ISBN 978-3608915006

DOMANOVSZKY Sándor, Magyar művelődéstörténet, Szekszárd, Babits-Magyar Amerikai Kiadó (Magyar Történelmi Társulat), 1990., ISBN 9637805974

EGEDY Gergely, Gondolatok a nemzetről. A politikai és a kulturális megközelítés = Nemzetfogalmak és etnopolitikai modellek Kelet-Közép-Európában, szerk. SZARKA László, VIZI Balázs, MAJTÉNYI Balázs, KÁNTOR Zoltán, Budapest, Gondolat, 2007, 70–79., ISBN 978 963 693 074 5

Norbert ELIAS, A civilizáció folyamata, Budapest, Gondolat, 2004., ISBN 963950002X

Egon FRIEDELL, Az újkori kultúra története: az európai lélek válsága a fekete pestistől az I. világháborúig., Budapest, Holnap, 1998., ISBN 9789633462065

Berndt HAMM, A reformáció hajtóerői, Lelkipásztor, 86(2011)/11, 405–410.

Hans-Hermann HOPPE, Demokrácia, a bukott bálvány: a monarchia, a demokrácia és a természetes rend gazdaságtana és politikája, Budapest, Ad Librum, 2010., ISBN 9789639934689

Arthur E. IMHOF, Elveszített világok hogyan gyűrték le eleink a mindennapokat - és miért boldogulunk mi ezzel oly nehezen, Budapest, Akadémiai, 1992., ISBN 9630563746

IVÁNKA Endre, Heidegger filozófiája és az ókori metafizika: összegyűjtött tanulmányok, szerk. Bodor Mária Anna, Budapest, Paidion, 2004., ISBN 9632123719

Frank KARSTEN, Karel BECKMAN, Túl a demokrácián. Szolidaritás, prosperitás és szabadság helyett miért vezet a demokrácia társadalmi ellentétekhez, elszabadult állami költekezéshez és zsarnoksághoz?, Budapest, www.libertarius.info, 2014., ISBN 9789630888134

yle="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; color:black;mso-color-alt:windowtext;mso-fareast-language:HU">KECSKEMÉTI Károly, A magyar történelem megértésének kulcsszava: a pluralizmus = Kultúra, nemzet, identitás. A VI. Nemzetközi Hungarológiai Kongresszuson (Debrecen, 2006. augusztus 23-26.) elhangzott előadások, szerk. JANKOVICS József, NYERGES Judit, Budapest, Nk. Magyarságtud. Társ., 2011., ISBN 978-963-87595-6-6

John KEKES, A liberalizmus ellen: [felsőoktatási tankönyv], Budapest, Európa, 1999., ISBN 9630766183

John KEKES, A konzervatizmus ésszerűsége, Budapest, Európa, 2001., ISBN 9630769182

John KEKES, Az egalitarizmus illúziói, Máriabesenyő; Gödöllő, Attraktor, 2004., ISBN 9789639580039

Harm KLUETING, Das konfessionelle Zeitalter, Berlin, Lit, 2007., ISBN 978-3896783370

KÓSA László, Magyar művelődéstörténet, Budapest, Osiris, 1998., ISBN 9633794404

KOSÁRY Domokos, A művelődéstörténet helye a történelmi szintézisben, Történelmi Szemle, 17(1974)/3, 436–446.

KOSÁRY Domokos, Művelődés a XVIII. századi Magyarországon, Budapest, Akadémiai, 1980., ISBN 963-05-1717-5

KÖPECZI Béla, Eszme, történelem, irodalom, Budapest, Akadémiai, 1972.

KÖPECZI Béla, A művelődéstörténet tárgyáról és módszertanáról, Századok, 113(1979)/4, 682–692.

style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family: "Times New Roman";mso-fareast-language:HU">

John LUKACS, A történelmi tudat avagy: a múlt emlékezete, Budapest, Európa, 2004., ISBN 963077495X

MAKKAI László, Művelődéstörténet mint értékrendszerek története, Történelmi Szemle, 17(1974)/3, 429–435.

Wolfgang REINHARD, Glaube und Macht: Kirche und Politik im Zeitalter der Konfessionalisierung, Freiburg im Breisgau, Herder, 2004., ISBN 9783451054587

SCHEIBNER Tamás, Három hagyomány az angol-amerikai eszmetörténet-írásban, Helikon - Irodalomtudományi Szemle, 55(2009)/1-2, 37–51.

Heinz SCHILLING, Konfessionalisierung und Staatsinteressen. Internationale Beziehungen 1559-1660, Paderborn, Ferdinand Schöningh, 2007. (Handbuch der Geschichte der Internationalen Beziehungen 2.)., ISBN 978-3-

506-73722-9

SCHLETT István, A magyar politikai gondolkodás története, Budapest, Korona, 1996. I., ISBN 978-963-7340-87-1

SCHLETT István, A politikai gondolkodás története Magyarországon, Budapest, Századvég, 2010. II.

Thomas WINKELBAUER, Ständefreiheit und Fürstenmacht: Länder und Untertanen des Hauses Habsburg im konfessionellen Zeitalter, Wien, Ueberreuter, 2003., ISBN 978-3800035281

Politikai filozófiák enciklopédiája, Budapest, Kossuth, 2003., ISBN 9630944162

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

- A hallgatók megismerik a tárgyhoz kapcsolódó legfontosabb problémákat.

b) képességei

- A kritikai gondol

kodás fejlesztése.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe