Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Múzeumi kommunikáció és múzeumpedagógia
Tárgy kódja: BMNSM01700M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Filozófiai és Művészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Székely Miklós
Tárgyleírás:

Tantárgy leírása: 

A kurzus a múzeumi paradigmák egyik újabb, az ICOM, a múzeumok nemzetközi szervezete által is elfogadott hármas csoportosítás elve alapján tekint a múzeumra, úgy, mint 1) gyűjtő/megőrző, 2) (tudományosan) feldolgozó és 3) eredményeit kommunikáló intézmény. Ez utóbbi, a kommunikáció, ebben az értelmezésben magába foglalja a kiállításokat, az azokhoz kapcsolódó tudományos publikációkat, és az eredményeket foglalkozások keretében feldolgozó múzeumpedagógiát is. Az elméletorientált kurzus a múzeumi kommunikáció ezen új értelmezés elméleti aspektusai mellett nagy hangsúlyt fektet a múzeum megjelenésének lehetőségére a mediatizált köztérben, bemutatja a tudományos feldolgozás eredményeinek közönség irányába történő kommunikációjának buktatóit, valamint nemzetközi referenciának számító példák segítségével illusztrálja a social media alkalmazásának, a hazai gyakorlatban is egyre elterjedtebb új útjait.

A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiad&aacu

te;s adatai, oldalak, ISBN) 

Kötelező irodalom:

SZELES  Péter, Public Relations a gyakorlatban, Budapest, Geomédia, 1999, ISBN 963-7910-62-X

KLEIN , Hans-Joachim, Der gläserne Besucher, Berlin, Mann, 1990, ISBN 3-7861-1602-4

VIEREGG , Hildegard (szerk.), Museumspädagogik in neuer Sicht. Erwachsenenbildung im Museum 1-2. kötet, Baltmannsweiler, Schneider-Verl. Hohengehren, 1994, ISBN 3-87116-940-4

Ajánlott irodalom:

BAKOS  Tamás (et al.), A vizuális nevelés pedagógiája a 6-12 éves korosztályban, Budapest, 2003, ISBN 963-506-534-5

KLEIN , Hans-Joachim, Der letzte Musekaner, In: Museumsblatt, Mitteilungen aus dem Museumswesen Baden-Württemberg, Heft 24, Stuttgart, 1998 

PAATSCH,  Ulrich, Besucherforschung und Evaluation. Empirische Informationsgewinnung in Museen und Ausstellungseinrichtungen, Hagen, Fernuniv., 2002 

HUNYADI  Zsuzsa, Kulturálódási és szabadidő eltöltési szokások, életmód csoportok, Budapest, Magyar Művelődési Intézet, 2005, ISBN 963-651-454-2

HUNYADI  Zsuzsa, A budapestiek kulturálódási szokásai, Budapest,  MTA Szociológiai Kutatóintézet, 2004, ISBN 963-651-450-X

GERMAN  Kinga, TŐKÉSI  Diána, DÓCZI  Erika, A kortárs kiállítások közönsége egy felmérés tükrében, In: Magyar Múzeumok, 2006/4, p. 3-6.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

művészettörténet BMNB-XMU mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe