Tantárgy adatlapja
A szeminárium célja a hallgatók nyelvtani ismereteinek rendszerezése, bővítése és elmélyítése. A „Német nyelvtani gyakorlat I” szeminárium középpontjában az ige áll (igeidők, igemódok, szenvedő szerkezet, módbeli segédigék elsődleges és másodlagos jelentése).
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Dreyer, Hilke – Schmitt, Richard: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2000. ISBN 3-19-007255-8
Hall, Karin – Scheiner, Barbara: Übungsgrammatik für die Oberstufe. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2014. ISBN 978-3-19-217448-3
Kohlmann Ágnes – Soproni Zsuzsa – Varga Éva: Grammatik I–IV. Pécs, 2019–2021.
Ajánlott irodalom:
Busche, Anne: C Grammatik. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache. Leipzig: Schubert Verlag, 2013. ISBN 978-3-941323-11-7
Gallmann, Peter – Sitta, Horst – Geipel, Maria – Wagner, Anna: Schülerduden Grammatik. Mannheim-Leipzig-Wien-Zürich: Dudenverlag, 2013. ISBN 978-3-411-05637-8
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a szakiránynak megfelelő germán nyelv beszélt és írott változatának szabályait, ismeretekkel rendelkezik az elvégzett szakiránynak megfelelő nyelv variánsairól, regisztereiről.
b) képesség
A szinkron nyelvállapot fonetikai, fonológiai, morfológiai, szintaktikai, szemantikai, pragmatikai, valamint diskurzusszintű jellemzőinek és ezek összefüggéseinek ismeretében képes a szakiránynak megfelelő nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára. Több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban ír és beszél.
Képes tudását, az egyéni és szervezeti erőforrásokkal tudatosan gazdálkodva, önállóan fejleszteni.