Tantárgy adatlapja
A kurzus
célja: A
hallgatók ismerjék a pedagógiai mérés-értékelés legfontosabb alapfogalmait, a
tanári értékelő munka technikáit. A hallgatók legyenek tisztában a pedagógiai
folyamatba illesztett mérések funkcióival, viszonyítási alapjaival és
ismerjék a mérőeszközök szakszerű összeállításának folyamatát. A mérések statisztikai eredményeit tudják
szakszerűen értelmezni és kommunikálni. Főbb
tematikai csomópontok: 1.
A egyes nemzetközi mérések az oktatás világában
(PISA, IEA, PIRS, TALIS, stb) 2.
Hazai mérések elmélete és gyakorlata (DIFER, OKM,
Nyelvi mérés, stb.) 3.
A mérés-értékelés szaknyelve és szakmai protokollja 4.
Az iskolai mérési eredmények értelmezése a
gyakorlatban |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Jelentés a
magyar közoktatásról 2010, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Bp., 17-33.p. http://mek.oszk.hu/12800/12893/12893.pdf -
A közoktatás indikátorrendszere 2017 MTA KRTK KTI http://www.mtakti.hu/wp-content/uploads/2018/02/A_kozoktatas_indikatorrendszere_2017.pdf -
Mérlegen a magyar iskola, Nemzeti Tankönyvkiadó
2012. Szerk.: Csapó Benő. http://mek.oszk.hu/12300/12314/12314.pdf Ajánlott
irodalom: -
Carol H.
Weiss (2005): Értékelés. OKI, 2005. -
Csapó
Benő: Tudásszintmérő tesztek. In.: Falus Iván (szerk.)(2011): Bevezetés a
pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Kiadó Kft, Budapest, 234-263.p. ISBN
963-16-2664-4 -
Nagy
József (2007): Kompetencia alapú kritériumorientált pedagógia. Szeged, Mozaik
Kiadó. ISBN: 978 963 697 541 8 -
Kontra
József (2013): A pedagógiai kutatások módszertana. Kaposvári Egyetem,
Kaposvár, ISBN 978-963-9821-46-0 -
Nagy
József (2010): Új pedagógiai kultúra. Mozaik Kiadó. Szeged. ISBN 978 963 697
653 8 -
Education at a Glance 2014-2017. OECD indicators. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Ismeri a fontosabb nemzetközi és hazai méréseket,. - Ismeri a mérés-értékelés szaknyelvét, szakmai
protokollját. - Ismeri a mérési eredmények értelmezési kereteit. b) képességei - Képes a mérésekhez kapcsolódó feladatokat,
kérdéseket megfogalmazni. - Képes a mérési eredmények értékelésére,
feldolgozására. c) attitűdje - Elkötelezett a szakszerű mérési-értékelési munka
iránt. |