Tantárgy adatlapja
A tárgy célja, hogy a hallgató az alapképzési szakaszban szerzett deskriptív ismereteit tudományos jellegű elméleti igénnyel rendszerezze. Tartalmi szempontból a tárgymodul a kognitív nyelvészeti felfogás köré épül fel. Az áttekintő előadás felvázolja a kognitív alaphipotézis (a nyelvi képesség az emberi kogníció része) pszichológiai-nyelvészeti hátterét, röviden bemutatja moduláris és holisztikus modelleket. Az előadás második felében egyes kiválasztott jelenségek kerülnek részletesebb bemutatásra, a fent említett kognitív modellek mentén. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Schwarz, Monika, Einführung in die kognitive Linguistik. Tübingen, Francke, 2008, (3. ew. aktualisiete Aufl.), ISBN 978-3825216368 Rickheit, Gert, Weiss, Sabine, Eikmeyer, Hans-Jürgen, Kognitive Linguistik. Theorien, Modelle, Methoden. Tübingen, Narr Francke Attempto, 2010, ISBN 978-3825234089 Grewendorf, Günther, et al., Sprachliches Wissen. Tübingen, Francke, 2008, ISBN 978-3518282953 Lyons, John, Die Sprache. München, Be ck, 1992, ISBN 978-3406094002 Ajánlott irodalom: Jessen, Moiken, Blomberg, Johan, Roche, Jörg, Kognitive Linguistik. Tübingen, Narr Francke Attempto, 2018, ISBN 978-3823281983 Roche, Jörg-Mathias, Suner, Feran. Sprachenlernen und Kognition. Tübingen, Narr Francke Attempto, 2017, ISBN 978-38233369318 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Részleteiben átlátja a német nyelvészet elméleti problémáit, különös tekintettel a kognitív hipotézis történeti, folyamatszerű összefüggéseire, társadalmi, kulturális beágyazottságára. b) képességei Képes a nyelvtudományban, illetve interdiszciplináris területeken az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére. Képes a különböző korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek értékelésére, a nyelv kulturális és kognitív beágyazottságának megértésére, önálló kritika kifejlesztésére és szükség esetén alternatív megoldások felvetésére. c) attitűdje Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg. Törekszik szakmai és nyelvi tudásának elmélyítésére és fejlesztésére.
ass="MsoNormal" style="font-family:Calibri;margin-left:0px;text-align:justify;">Folyamatosan követi és alkotó módon felhasználja a szakterület legújabb kutatási eredményeit. d) autonómiája és felelőssége Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára, képes a megismert nyelvészeti teóriákat ennek fényében értelmezni. Kritikus tudatosság jellemzi nyelvtudományi kérdésekben. Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel a nyelvtudományban dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait. |