Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Nyelv, kultúra, kogníció
Tárgy kódja: BMNGE07100M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: angol, magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Varga Éva Ilona
Tárgyleírás:

A tárgy célja, hogy a hallgató az alapképzési szakaszban szerzett deskriptív ismereteit tudományos jellegű elméleti igénnyel rendszerezze. Tartalmi szempontból a tárgymodul a kognitív nyelvészeti felfogás köré épül fel. Az áttekintő előadás felvázolja a kognitív alaphipotézis (a nyelvi képesség az emberi kogníció része) pszichológiai-nyelvészeti hátterét, röviden bemutatja moduláris és holisztikus modelleket. Az előadás második felében egyes kiválasztott jelenségek kerülnek részletesebb bemutatásra, a fent említett kognitív modellek mentén.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Schwarz, Monika, Einführung in die kognitive Linguistik. Tübingen, Francke, 2008, (3. ew. aktualisiete Aufl.), ISBN 978-3825216368

Rickheit, Gert, Weiss, Sabine, Eikmeyer, Hans-Jürgen, Kognitive Linguistik. Theorien, Modelle, Methoden. Tübingen, Narr Francke Attempto, 2010, ISBN 978-3825234089

Grewendorf, Günther, et al., Sprachliches Wissen. Tübingen, Francke, 2008, ISBN 978-3518282953

Lyons, John, Die Sprache. München, Be

ck, 1992, ISBN 978-3406094002

Ajánlott irodalom:

Jessen, Moiken, Blomberg, Johan, Roche, Jörg, Kognitive Linguistik. Tübingen, Narr Francke Attempto, 2018, ISBN 978-3823281983

Roche, Jörg-Mathias, Suner, Feran. Sprachenlernen und Kognition. Tübingen, Narr Francke Attempto, 2017, ISBN 978-38233369318

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

Részleteiben átlátja a német nyelvészet elméleti problémáit, különös tekintettel a kognitív hipotézis történeti, folyamatszerű összefüggéseire, társadalmi, kulturális beágyazottságára.

b) képességei

Képes a nyelvtudományban, illetve interdiszciplináris területeken az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére.

Képes a különböző korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek értékelésére, a nyelv kulturális és kognitív beágyazottságának megértésére, önálló kritika kifejlesztésére és szükség esetén alternatív megoldások felvetésére.

c) attitűdje

Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.

Törekszik szakmai és nyelvi tudásának elmélyítésére és fejlesztésére.

ass="MsoNormal" style="font-family:Calibri;margin-left:0px;text-align:justify;">Folyamatosan követi és alkotó módon felhasználja a szakterület legújabb kutatási eredményeit.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára, képes a megismert nyelvészeti teóriákat ennek fényében értelmezni.

Kritikus tudatosság jellemzi nyelvtudományi kérdésekben.

Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel a nyelvtudományban dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe