Tantárgy adatlapja
A kurzus folyamán a nyelvészet különböző területeiről olvasunk bevezető jellegű, magyar és más nyelvű (elsősorban angol) pszicholingvisztikai, neurolingvisztikai és más nyelvészeti szakszövegeket, amelyek jól kiegészítik a korábbi kurzusokon tanultakat.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
MATTHEWS, P., Linguistics: A very short introduction, Oxford, OUP, 2003. ISBN 9780192801487
ARONOFF, M., REES-MILLER, J., The Handbook of Linguistics, Wiley–Blackwell, 2002. ISBN 978-1-4051-0252-0
PLÉH, CS., LUKÁCS, Á. Pszicholingvisztika 1-2. Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv, Akadémiai, 2014. ISBN 978-9630594998
BÁNRÉTI, Z. Neurolingvisztika. In: Kiefer F., Siptár P. (szerk.) Magyar nyelv. Akadémiai Kiadó, 2006. 653-725. o. ISBN 963-0583240
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a nyelvlei´ra´s, a fonolo´gia, a magyar fonolo´gia, a szintaxis, a magyar szintaxis, a szemantika, a forma´lis szemantika, a neurolingvisztika e´s a pszicholingvisztika alapjait, legfontosabb elme´leti e´s mo´dszertani ke´rde´seit.
b) képességei
A hallgató képes arra, hogy kreatív módon írjon, és kritikai tevékenységet fejtsen ki a kultúra különböző területein. Ez az alkalmasság kiterjed a nyomtatott és elektronikus sajtóban és egyéb kiadványokban megjelenő műbírálatok írására, politikai és közéleti elemzések elvégzésére, ismeretterjesztő tudósítások, beszédek és prezentációk készítésére és értékelésére.
Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.
<
span class="cs50126BB">c) attitűdje
Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.