Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Oktatási rendszerek működése
Tárgy kódja: BMNSZ23900M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Török Balázs Győző
Tárgyleírás:

A kurzus három különféle oktatásszociológiai nézőpont ismertetésével alapozza meg az oktatási rendszerek működésének bemutatását. A funkcionalista megközelítés alkalmazása lehetővé teszi a hallgatók számára, hogy az oktatást mint az élethosszig tartó tanulásra – az emberi erőforrás gazdálkodásra – kialakított társadalmi rendszert értelmezzék. A konfliktuselméleti – kritikai - elemzések ismertetése alapján a társadalmi esélyek kiegyenlítésének oktatási törekvései kerülnek a középpontba. A struktúra/aktor fogalmi differencián alapuló megismerési eljárás a szervezeti és intézményi működést teszi átláthatóvá és elemezhetővé. (A kurzus az oktatás leírásában a rendszerelméleti paradigmát helyezi előtérbe.)

Az oktatási rendszerek történeti szempontú elemzése teszi lehetővé, hogy különféle kulturális hagyományok jelentősége bizonyítható legyen, illetve hogy a globális folyamatok oktatási rendszert érintő hatásai bemutatásra kerülhessenek. A hallgatók megismerik a szupranacionális szervezetek (Európai Unió; UNESCO, OECD, World Bank) szerepét az oktatás alakításában. Emellett bemutatásra kerülnek az oktatáspolitikákat befolyásolni képes nemzetközi tanulói teljesítménymérések is (PISA, TIMSS, PIRLS).  

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Grothe-Hammer, Michael (2022): The Communicative Constitution of the World. Luhmannian View on Communication, Organizations, and Society. In Joëlle Basque, Nicolas Bencherki, Timothy Kuhn (Eds.): The Routledge handbook of the communicative constitution of organization. New York NY: Routledge (Routledge studies in communication, organization, and organizing) ISBN 9780367480707.

Šubrt, Jiří (2020): The systemic approach in sociology and Niklas Luhmann. Expectations, discussions, doubts. First edition. Bingley: Emerald Group Publishing Limited. ISBN 

>1839090324

Luhmann Niklas és Brunczel Balázs (2006). Bevezetés a rendszerelméletbe. Budapest, Gondolat. ISBN 963-9610-53-4 0324-2463

Luhmann Niklas (2009): Szociális rendszerek: egy általános elmélet alapvonalai. Budapest, Gondolat Kiadó AKTI. ISBN 978-963-9610-83-5  2060-1867

Bourdieu Pierre: Az oktatási rendszer ideologikus funkciója. In: Iskola és társadalom I. (1996): Szöveggyűjtemény. Meleg Csilla vál. és szerk.. Pécs, JPTE Tanárképző Int.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri és érti azokat a társadalmi problémákat, amelyek meghatározzák a szociológiai gondolkodás meghatározó tendenciáit.

Magas szintű ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal mechanizmusaiban, értse és átlássa a különböző érdekérvényesítési és érdekütköztetési fórumokat.

Ismeri, érti és folyamatosan fejleszti azt a tudásanyagot, amely biztos műveltségi hátteret ad a szociológia magas szintű műveléséhez.    

b) képességei

Képes eligazodni a társadalmi problémák és konfliktusok rendszerében.

Képes a releváns, magyar és idegen nyelven közzétett publikációk folyamatos tanulmányozására, az azokhoz kapcsolódó bibliográfiák, tematikus összeállítások figyelemmel kísérésére.

Képes a magyar és idegen nyelven közzétett kutatási eredmények saját szakterületen történő alkalmazására

c) attitűdje

Kritikusan ítéli meg a társadalomtudományok nyitottságát és sokszínűségét korlátozni igyekvő tudományos, gyakorlati, jogi vagy politikai törekvéseket.

Nyitott és elkötelezett a nemzetközi szakmai együttműködések iránt.

Tudatosan törekszik a tudományos értelemben vett objektivitásra.

A tudományos szemléletmódok iránti megbecsülés elve alapján tevékenykedik, és nyitott a különböző megközelítési és értelmezési módokra. <

/p>

A tudományos korrektség elve alapján jár el.

d) autonómiája és felelőssége

Személyes felelősséggel tartozik a szociológus mesterség szakmai és etikai szabályainak betartásáért, a szociológus szakma integritásának megőrzéséért.

Elkötelezetten képviseli a szakmai érdekeket.  

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociológia BMNT-XSZ mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe