Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: On-line média és tartalomszolgáltatás
Tárgy kódja: BBNKM14000
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Szikora József
Tárgyleírás:

A tantárgy célja:

Megismertetni a hallgatókat az online média, az információs társadalom alapfogalmaival, az internet, az online média, a portálok, a közösségi média, valamint a nagy IT cégek  történetével, jelenükkel, és szerepükkel.

 

Ismertetjük az online tartalomfogyasztással, internethasználattal és az online tartalomelőállítással kapcsolatos alapismereteket (desktop, mobil, tablet és egyéb platformok), statisztikákat.

 

Ezeken kívül szó lesz többek között még a webes média hatására, a hírközlésben bekövetkezett változásokról, a hagyományos médiumokra gyakorolt hatásáról, üzleti modelljeiről, a médiakonvergencia folyamatának jelenségeiről, az internetes technológiai újdonságokról (startupok), és az online média jelenbeli kihívásairól (pl: álhírek) és jövőjéről is.

 

Az óráról a maximális hiányzás 3 óra lehet, a 4. hiányzást követően a hallgató adott tárgyból felvett félévét nem teljesítettnek tekintjük (jegye elégtelen lesz). Az óra teljes időtartamából (vagyis elejéről vagy végéről) elmulasztott minimum 15 perc hiányzásnak minősül.

Témák

          Az információs társadalom és az internetes kommunikáció alapfogalmai, jellemzői: digitalizáció, mediatizáció, interaktivitás, hálózatosodás, mobilizáció, médiakonvergencia, adatrobbanás.

         

span>A digitális média és kultúra főbb jellemzői.

          Az internet és az internetes kommunikáció története: Arpanet, NSFNET, www rendszer (világháló).

          A web korszakai, 1.0, 2.0, 3.0.

          Hazai és globális internethasználati adatok.

          Digitális szakadék, netezési, online tartalomfogyasztási szokások, és a digitális eszközhasználat változása, okostelefon és tablet használat.

          Változások a hírközlésben az internet megjelenésével. Nyelvhasználati változások, újdonságok a neten.

          Online üzleti modellek.

          Online újságírás tipológia.

          Portál és blog történet.

          <

/span>A közösségi média múltja és jelene.

          Nagy IT cégek, közösségi oldalak.

          Startupok.

          Az online világ és média jövője, kilátásai. Virtuális valóság, mesterséges intelligencia, dolgok internete, okos eszközök, egyéb innovációk.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

          Andok Mónika: 2011 Folytonosság és változás a 21. század alakuló sajtótörténetében. Új utakon a zsurnalizmus: a digitális újságírás. In.: Széchenyi Ágnes – Martin József (szerk.): Klió és a médiagalaxis. Tanulmányok a 70 éves Buzinkay Géza tiszteletére. Corvina Kiadó, Budapest pp. 21-37  ISBN 978 963 13 6019 6

          <

/span>Asa Briggs - Peter Burke: A média társadalomtörténete Gutenbergtől az internetig, Napvilág kiadó, 2012. (280-369)

          Bajomi Lázár Péter: Hírközlés tegnap és ma, Médiakutató 2009.

          Deuze, Mark: A web és a webes újságírás típusai, Médiakutató, 2003 ősz

          Elkészült a digitális világtérkép - Nem fogunk elszállni a helyünktől, portfolio.hu, 2017. július 30

          http://www.portfolio.hu/vallalatok/it/elkeszult_a_digitalis_vilagterkep_nem_fogunk_elszallni_a_helyunktol.257965.html

          Fehér Katalin: Digitalizáció és új média, Akadémiai kiadó, 2016.

          Gerényi Gábor: Internetes tartalomszolgáltatás, Elektromédia Kft. k., 2009., ISBN: 9789638824004, Üzleti modellek (12-23), Portálok (24-34), Felhasználói tartalmak (34-46), Blogok (46-56)

          Habók Lilla: A Facebook és a Google irányítja az olvasókat, hwsw.hu, 2017. május 24.

          https://www.hwsw.hu/hirek/57287/parsely-forgalomtereles-hirolvasas-hirforras-cikkek-facebook-google.html

          Ihász Ingrid: Le a rossz beidegződésekkel! 2017. március 2.

          http://rabbitblog.hu/2017/03/02/le-rossz-beidegzodesekkel/?utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=Rabbitblog

          Így gyűri maga alá a Facebook az egész világot, Origo, 2017.05.21.

          http://www.origo.hu/gazdasag/20170519-a-facebook-felhasznaloinak-varhato-bovulese.html

          Klausz Melinda: Megosztok, tehát vagyok. Szakértői kérdések és válaszok a közösségi médiáról. Athenaeum Kiadó, 2017.

          Kódolva volt a Yahoo bukása

          http://index.hu/tech/2017/01/18/yahoo/

          Marinov Iván: Jobban csinálni, A Google alapításának története. In: HVG Extra Business, 2013/01., 25-28.

          Nagy Nikoletta: Lehet még a mesterséges intelligenciáról újat mondani?

          http://www.origo.hu/tudomany/20161129-lehet-meg-a-mesterseges-intelligenciarol-ujat-mondani.html

          Nic Newman: Media, Journalism and Technology Predictions 2017

          http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/publication/journalism-media-and-technology-trends-and-predictions-2017

          Szűts Zoltán: Az internetes kommunikáció története és elmélete. Médiakutató 2012 tavasz.

          Tíz év, és rá sem ismersz a digitális világra

          http://www.tozsdeforum.hu/extra/tech-tudomany/tiz-ev-es-ra-sem-ismersz-a-digitalis-vilagra-76438-1.html

          Tófalvy Tamás: Digitális technológia, kultúra és az újságírás határai: Hogyan formálja a kultúra technológiát?, Médiakutató, XVI. évf. 3. szám

 

Ajánlott irodalom:

 

          Andok Mónika: Digitális média és mindennapi élet - Konvergencia, kontextus, közösségi média, L"Harmattan Kiadó, 2016.

          A YouTube-on zajlik a digitális piac paradigmaváltása

          http://kreativ.hu/digitalis/cikk/a_youtube_on_zajlik_a_digitalis_piac_paradigmavaltasa

          A média és a jövő generáció

          http://www.mmonline.hu/cikk/a_media_es_a_jovo_generacio

          Az android és az ios uralja a mobilpiacot. 2017. március 6.

          http://hu.ign.com/mobile/21547/news/az-android-es-az-ios-uralja-a-mobilpiacot

          Mindent felfalt az Android és az iOS

          https://www.hwsw.hu/hirek/56838/okostelefon-platform-gartner-android-google-apple-ios-2016q4.html

          Az Apple.com húsz éve

       &

nbsp;  http://index.hu/mindekozben/poszt/2016/10/27/az_apple.com_husz_eve/

          A Google Chrome vette át a vezetést a böngészők listáján

          http://www.origo.hu/techbazis/20170110-a-google-chrome-lett-a-legnepszerubb-bongeszo.html

          Balogh Csaba: A milliárdos kártérítés története – Apple kontra Samsung. In: IT trendek és technológiák, HVG kiadó, 2013, 34-37.

          Bodoky Tamás: Támad a civilmédia. Médiakutató, 2008. nyár.

          Bodoky Tamás: „Nincs tévém, nem olvasok papírújságot”. Médiakutató, 2007 nyár

          Bódi Zoltán 2004. A világháló nyelve. Internetezik és internetes nyelvhasználat a magyar társadalomban. Gondolat Kiadó, Budapest.

          Bőgel György: Blogvilág, Budapest, HVG Kiadói Zrt., 2006, ISBN 9639686034

          Briggs, Mark: Journalism 2.0. How to Survive and Thrive. A digital literacy guide for the information age (2007) (PDF), Chapter 2., 5.,

>          Crystal David: Language and the Internet. Cambridge University Press – E-book.

          Davis, Benjamin: The need for a „digital media pyramid”, 2010. (http://www.ojr.org/ojr/people/bendavis/201002/1823/)

          Denis Mcquail: A tömegkommunikáció elmélete, Osiris, 2003

          Deuze, Mark:  Utopia versus Dystopia: When Online Journalists Contemplate Their New Medium. In.: Journal of New Media and Culture. 2006-7 Winter Vol. 4. Issue 1.

          Dömös Zsuzsanna: 25 éves lett a világ első weboldala, Origo, Techbázis, 2015.12.21.

          Elhunyt az internet atyja, világunk formálója: Bob Taylor

          https://www.pcguru.hu/hirek/elhunyt-az-internet-atyja-vilagunk-formaloja-bob-taylor/40976

          Elindul a YouTube saját tévészolgáltatása

          http://www.origo.hu/techbazis/20170301-a-youtube-harcba-indul-a-tevecsatornak-ellen.html

="margin-left:19.7pt;mso-add-space: auto;text-indent:-18.0pt;mso-list:l2 level1 lfo3">          Fizetős tartalommal kísérleteznek a megyei lapok online-jai

          http://24.hu/media/2017/01/27/fizetos-tartalommal-kiserleteznek-a-megyei-lapok-online-jai/

          Fehér Katalin: A virtuális valóság és az újmédia generációja. Médiakutató, 2008, tavasz.

          Forgó Sándor:  A kommunikációelmélet alapjai (2011), Eszterházy Károly Főiskola, online jegyzet.

          Gillmore, Dan: We the Media - Grassroots Journalism by the People, for the People, O"Reilly Merdia,  2004 ISBN 978-0596007331

          Gosztonyi Gergely: Alternatív (?) média - A közösségi média jogi szabályozásának vetületei. ELTE Eötvös Kiadó, 2014.

          Herendy Csilla: A kereső, a dokumentumok és a user. Médiakutató, 2010 tavasz.

          Here"s how we take back the Internet

          https://www.ted.com/talks/edward_snowden_here_s_how_we_take_back_the_internet

          Holl András: Webkettő és webhárom. Okosodó hálózatok; Természet Világa, 2012 ápr.

          How to tell fake news from real news

          http://blog.ed.ted.com/2017/01/12/how-to-tell-fake-news-from-real-news/

          Így néz ki idén az internet számokban – és ez még mindig nem a csúcs, 2017. április 12, hvg.hu

          http://hvg.hu/tudomany/20170412_internet_2017_statisztika

          Jacob Nielsen: Multimedia - Hypertext: The internet - Beyond, London, 1999.

          J. Naughton: A Brief History of the Future: The Origins of the Internet, London, 2000.

          Kirkpatrick, David: A Facebook-jelenség, Budapest, Gabo Kiadó, 2011, ISBN 9789636894603

          Kiss J. László: RANDEVÚ

A VISSZHANGKAMRÁBAN. Magyar Idők, Lugas Magazin, 2017. január 29.

          http://magyaridok.hu/lugas/randevu-a-visszhangkamraban-1287670/

          Klausz Melinda: A közösségi média nagykönyve. Hogyan vidd sikerre céged és önmagad.  Athenaeum Kiadó, 2016.

          Koltay Tibor: Új generációk, új média, új írástudások, Könyvtári Figyelő, 2011. 2. szám

          Közös projektben az Axel Springer, a NYT és a News Corp

          http://www.mediainfo.hu/hirek/article.php?id=44107&referer_id=newsletter&utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=2016-11-28

          Lehet még a mesterséges intelligenciáról újat mondani?

          http://www.origo.hu/tudomany/20161129-lehet-meg-a-mesterseges-intelligenciarol-ujat-mondani.html

          http://24.hu/tech/2016/11/30/robotokkal-suttogo-interju-egy-mestersegesintelligencia-guruval

Times>          http://www.digitalhungary.hu/e-volution/Kell-e-felnunk-a-robotoktol/3546/

          Manuel Castells: A hálózati társadalom kialakulása, Gondolat Könyvkiadó, 2005

          Meixner Zoltán: Szerkesztők a robotok ellen – Az online újságírás jövője. In: Jövő 2.0., HVG Extra, 2012/03. szám, 89-91

          Meixner Zoltán: Az internet rövid története, hvg.hu, 2004. december 3.

          Mezei Alexandra: Nyelvi változások a késő modern médiakörnyezetben, Médiakutató, XVI. évf. 4. szám.

          Mégis profitképes az online média? In: Főszerkesztők fóruma, 2013.06.26., szerző: cigale

          Megszerezte a Verizon a Yahoo-t, mno.hu (MTI), 2017. június 13.

          https://mno.hu/tudomany/megszerezte-a-verizon-a-yahoo-t-2403206

          Nem szűrik, de jelzik - így küzd a Facebook és a Google az álhírek ellen

New Roman style="font:7.0pt " Times>          http://index.hu/tech/2017/04/10/google_facebook_alhir_feljlesztes/

          Nicholas A. Christakis – James H. Fowler: Kapcsolatok hálójában, 8. fejezet, Typotex, 2010.

          Papacharissi, Zizi: Az internet mint a társadalmi nyilvánosság tere. Médiakutató, 2003 tavasz

          Radó Mátyás: Az online látogatottságmérés és hirdetéspiaci elérés alapfogalmai, ThinkOnline, 2010. december.

          Radó Mátyás: Mi fán terem az újmédia?, ThinkOnline, 2011. június.

          Reklámköltés 2016.

          http://mrsz.hu/kutatas/reklamkoltes/reklamkoltes-2016

          http://www.mediainfo.hu/hirek/article.php?id=45220&referer_id=newsletter&utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=2017-03-02

          Rózsa György: Kulturális örökség és információs társadalom. Budapest, Argumentum Kiadó, 1995. 

          Shepherd, Michael – Watters, Carolyn: The Evolution of Cybergenres

          Steve Jobs, HVG Extra különszám, 2012. október

          Szécsi Gábor: Média és társadalom az információ korában, Akadémiai Kiadó, 2016.

          Szécsi Gábor: Nyelv, média, közösség - Közösségfogalom és nyelvi kommunikáció az információ korában. Gondolat Kiadói Kör, 2013.

          Tényleg halott a Facebook? És akkor mégis mit használnak a 15–29 éves magyar fiatalok? 2017. február 14.

          http://hvg.hu/tudomany/20170214_magyar_ifjusag_2016_kutatas_kozossegi_szolgaltatasok_facebook_twitter_instagram_snapchat

          The digital native is a myth, Nature, 25 July 2017.

          https://www.nature.com/news/the-digital-native-is-a-myth-1.22363

          Tim Berners-Lee: Weaving the Web, San Francisco, CA, 1999.

          Thomas, Julie – Roda, Claudia: Digital Interactivity – Various Points of View (http://www.ac.aup.fr/~croda/publications/Thomas-Roda-DigitalInter05.pdf)

          Top 15 Most Popular News Websites (http://www.ebizmba.com/articles/news-websites)

          Tóth Borbála: A digitális média feltérképezése: Magyarország, Médiakutató, 2012 ősz

          Turcsán Tamás: A Prezi mintája. In: HVG Extra Business, 2013/01., 32-34.

          Turcsán Tamás: A Ustream története. In: HVG Extra Business, 2013/01., 35-37.

          Turcsán Tamás: Egy évvel Steve Jobs után – Ilyen lett az Apple birodalom. In: IT Plusz, Trendek és technológiák, HVG kiadó, 2013, 42-45.

          Turcsán Tamás: Mítosz, vagy valóság? - Startup-világ. In: IT Plusz, Trendek és technológiák, HVG kiadó, 2013, 66-71.

          Turi László, Szilágyi Erzsébet, Rétfalvi Györgyi, Pais Károlyné, B. Bernát István: Média, kultúra, kommunikáció. Libri Könyvkiadó, 2012.

          <

/span>Varjú Zoltán: Mire jó az adatújságírás?, kereses.blog.hu, 2013. 06.28

          Velics Gabriella: Újságok, újságírók és olvasók: átmenet a famentes jövőbe. Médiakutató 2009 tél.

          Vise, David A.-Malseed, Mark: A Google sztori, K.U.K, 2009

          Walter, Aarron: Keresők és webhelyek, Kiskapu Kft., 2009

 

Média, on-line média – szakportál ajánló

 

          http://www.adweek.com/digital/essential-multimedia-tutorials-and/?red=kw

          http://archive.org/web/web.php

          Android.blog.hu

          http://androidportal.hu/

          Appleblog.blog.hu

Times>          http://blog.fps.hu

          digitalhungary.hu

          https://www.dugwood.com/clickheat/index.html

          http://www.emasa.hu/

          http://www.google.hu/analytics/

          http://www.hwsw.hu

          http://index.hu/tech/

          https://infogr.am/

          http://internethotline.hu/

          http://internet-map.net/

          http://internet.lap.hu/

          http://internetszemle.blogspot.hu/

          http://ite.hu/

          http://www.jtoolkit.com/wp/

          https://www.journalism.co.uk/

          http://keepvid.com/

          http://kereses.blog.hu/2013/04/09/adatujsagiras_csinald_magad?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Kereso_Vilag+%28Keres%C5%91+Vil%C3%A1g%29&utm_content=Google+Reader

          http://www.kozossegi-media.com/

          http://kreativ.hu/index.php

          http://learn.shayhowe.com/html-css/

es>          http://lens.blogs.nytimes.com/

          http://www.makusz.hu

          A Makúsz Online Újságírás szekció (KatNet) Facebook oldala

          http://mashable.com/

          http://mashable.com/2011/02/26/digital-media-resources-4/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Mashable+%28Mashable%29#5YuNi9eTXqqc

          http://media.lap.hu/

          http://www.mediainfo.hu/

          http://mediajogfigyelo.hu/index.php

          http://www.mediakutato.hu

          http://media.mandiner.hu/

          http://mediapedia.hu/

          https://www.mediapiac.com/

          http://mediatanacs.blog.hu/

          http://media20.blog.hu/

          http://mediastorm.com/

          http://www.mediatortenet.hu/

          http://mediatorveny.hu/

          http://media-tudomany.hu/

          http://www.mmonline.hu/

          http://www.netkutatasok.hu/

  &

nbsp;       http://netpedia.hu

          https://newslab.withgoogle.com/

          http://www.nielsen.com/hu/hu.html

          http://www.nieman.harvard.edu/reports.aspx

          https://www.nngroup.com/articles/

          http://www.oreilly.com/openbook/wemedia/book/index.html

          http://onlineujsag.lap.hu/

          http://onlinejournalismblog.com/

          http://www.podcasts.hu/

          http://portalkeszites.lap.hu/

     &

nbsp;    https://schoolofdata.org/

          https://sg.hu/

          https://www.smartlook.com

          http://startupdate.hu/

          https://www.statista.com/

          http://www.origo.hu/techbazis/index.html

          http://technet.hir24.hu

          http://www.technokrata.hu

          http://www.ted.com/talks?sort=newest&topics%5B%5D=media

          http://trendlabor.blog.hu/

         

e="font-size:11.0pt">http://www.useit.com/

          http://news.yahoo.com/internet/

          https://www.yahoo.com/tech/?ref=news

          http://www.theverge.com/

          http://webisztan.blog.hu/

          http://webdesign.lap.hu/

          https://hu.wikipedia.org/wiki/Port%C3%A1l:Informatika

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BANT-XKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe