Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Önismereti és szakmai képességfejlesztés 2.
Tárgy kódja: BBNCP09400
Óraszám: N: 0/4/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Szabó József
Tárgyleírás:

A kurzusok általános célja az önismeret és a szakmai szerepszemélyiség fejlesztésén keresztül a hallgatókat alkalmassá tenni és felkészíteni a segítő kapcsolattal járó munka pszichés terheinek az elviselésére és arra, hogy bizalomteli, hatékony, segítő kapcsolatot tudjanak kialakítani majdani klienseikkel.
A folyamat során egyéni és csoportos feladatokon, dramatikus improvizációkkal gazdagított fejlesztő gyakorlati foglalkozásokon keresztül elemezzük és vizsgáljuk a segítői szerephez kapcsolható viselkedésmódokat, reflektáljuk a szükséges készségeket. A kurzus lehetőséget biztosít a résztvevők számára, hogy kipróbálják magukat különböző „mintha-helyzetekben”, szituációs játékokban, miközben „begyakorolják” a segítő kapcsolathoz szükséges készségeket, képességeket, viszonyulásmódokat és az alkalmazható technikákat. Mindez a szakmai énképük fejlődését is segíti.  A játékok során alapvetően nem személyes, hanem szakmai szerepek alkalmazásával dolgozunk, de ennek ellenére a játékok értelmezése, a közös megbeszélés és a reflexió jelentős önismereti hozadékkal is társult, miközben fejlődik a résztvevők empátiája, kommunikációs képessége. Kiemelten foglalkozunk a mentalizációs készség fejlesztésével, mert ez szükséges a másik fél jobb megértésén keresztül, a bizalommal telített kapcsolatok alakításához. A kurzus során elsősorban az erőszakmentes kommunikáció, az érzelmi támogatás készsége, a konfliktuskezelés és a döntési képesség fejlesztése valósul meg. A segítő kapcsolatok alakításához szükséges készségek fejlődését reflektív írásgyakorlatok végzésével is segítjük.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
ÁGOSTON Dorina, KÁRPÁTI Tamás, ROZGONYI Róbert, Mentalizáció a segítővé válásban: mentalizációs technikák személyiségfejlesztő alkalmazása, In: VOJTEK Éva, BORDA Viktória, B. ERDŐS Márta (szerk.), Kapcsolati tanulás. A szociális munka oktatásának módszertani kérdései (pp. 287-299), Pécs, Molnár Nyomda és Kiadó Kft, 2019. ISBN 978-963-429-464-1
http://szockepzes.hu/wp-content/uploads/2019/11/Kapcsolati_tanulas.pdf
EGAN, Gerard, A segítő készségek fejlesztése, Budapest, ELTE Eötvös Kiadó, 2010. ISBN 978-963-2840-71-0
MOGYORÓSY - RÉVÉSZ Zsuzsanna, Érzelemszabályozás a gyakorlatban, Budapest, Kulcslyuk Kiadó, 2021 ISBN 978-615-5932-62-5
TRINGER László, A gyógyító beszélgetés, Budapest, Medicina, 2007. ISBN 963-242-93-54
AJÁNLOTT IRODALOM:
BUDA Béla, Empátia – A beleélés lélektana, Urbis Kiadó, Budapest, 2006. ISBN 979-963-9706-06-3
GORDON, Thomas, Emberi kapcsolatok, Gordon Kiadó, Budapest, 2010. ISBN 978-963-9766-07-5
PENNEBAKER, James W., EVANS, John F., Gyógyító írás, Kulcslyukkiadó, Budapest, 2018. ISBN 978-615-5281-52-5
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a segítőhivatásban alkalmazott legfontosabb készségeket és a készségek fejlődésének és fejleszthetőségének hátterét (empátia, mentalizáció, tükrözés

, érzelmi támogatás, a személyes határok képviselése, erőszakmentes kommunikáció, konfliktuskezelés, döntési képesség).
b) képesség
Képes reflektálni saját működésére, készségeiben rejlő erősségeire és fejlesztendő területeire.
Képes másokhoz empatikusan kapcsolódni, érzelmi támogatást nyújtani.
Képes mások mentális és érzelmi állapotait reflektálni.
Képes mások belső folyamatait empatikusan tükrözni.
Képes felismerni a másokkal való kapcsolataiban az elakadásokat.
c) attitűd
Emberközpontú.
Szakmai fejlődésében elkötelezett, magas felelősségtudattal rendelkezik, hozzáállása etikus.
Szakmai kapcsolataiban nyitott, kezdeményező, ítélkezéstől mentes.
Fontos számára az önismeret, az önreflexiója és az önkifejezés fejlesztése, folyamatosan képezi és fejleszti magát.
d) autonómia és felelősség
Lelkiismeretesen törekszik önmaga és a társai lelki egészségének megtartására, erősítésére.
Szakmai készségfejlődésének segítésére nyitott, szükség esetén segítséget kér.
A szakmai etikai elveket megtartja.
A tudomására jutott személyes információkat a csoportszabályoknak megfelelően kezeli. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociálpedagógia BANT-VSZP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 7 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe