Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Orosz irodalom a 19. században
Tárgy kódja: BMLSV02400M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Horváth Géza
Tárgyleírás:

A kurzus a „Bevezetés az orosz irodalom történetébe” előadás, valamint a „Műértelmezések a 19-20-21. századi orosz irodalomból I-II. szeminárium” BA kurzusoknak a 19. századra vonatkozó anyagára épít. Az előadáson már nem csupán egyes művek és életművek állnak a fókuszban, hanem elsősorban irodalomtörténeti, poétikai, intertextuális összefüggések, mű- és jelenségcsoportok, valamint azok tudományos igényű feldolgozása. A szerzők és művek szempontjából előkerülnek a BA kurzus keretében nem tárgyalt szerzők (Zsukovszkij, Tjutcsev, Fet, Nyekrászov, Leszkov, Gribojedov, Szaltikov-Scsedrin), valamint a már korábban megismert szerzőktől részletesen nem tárgyalt művek (pl. Puskin: A kapitány lánya, Kistragédiák, Lermontov Démon, Gogol korai elbeszélései, Turgenyev Rugyin, Nemesi fészek, Tolsztoj Feltámadás, Kreutzer szonáta). A kurzus kitér a klasszikus orosz irodalom utóéletére (átiratok, allúziók a 20-21. századi művekben), valamint az irodalomértés orosz sajátosságaira is. Főbb témakörök: 1. a 19. századi az orosz irodalom korszakolása (irodalomtörténeti szempontok); 2. mitologikus látásmód az orosz irodalomban; 3. 19. századi műfajok, műformák (mese, poéma, kistragédia, feljegyzések, dráma, utazóregény, vallomás, stb.); 4. rövid elbeszélő formák (novella, elbeszélés); 5. az orosz regény sajátosságai; az orosz líra (Zsukovszkijtól Brjuszovig ); 6. az ember konceptusa az orosz irodalom (a felesleges ember, a kisember, a félkegyelmű, a nevetséges ember, a befejezetlen ember, a különc, a felsőbbrendű ember stb.); 7. az orosz íráspoétika sajátosságai (groteszk, fantasztikum, töredékesség, intertextualitás, irónia); 8. az irodalomértés orosz sajátosságai. 9. a klasszikus orosz irodalom 20-21. századi átiratai.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

>

Kötelező irodalom:

    ?.?. ??????: ???????? ???????????? ???????? ?????? XIX ????????. In ?????? ?.?. ? ????? ???????????? ?????: ??????. ?????????. ??????. ?., ???????????, 1988. ?. 325-348. ISBN 5090005443

    Katalin Kroó, Peeter Torop (ed.) ??????? ????? (19 ???) ? ??????????. L’Harmattan, Budapest, Tartu, 2008. ISBN 9789632360928

    Kroó Katalin (alkotó szerkesztő): Bevezetés a XIX. századi orosz irodalom történetébe I-II. Budapest, Bölcsész Konzorcium HEFOP Iroda, 2006. ISBN 9639704563 ö, ISBN 9639704771

    Dukkon Ágnes: A veszélyes szépség útjain, Eszmék, témák kapcsolatok a klasszikus orosz irodalom világában, L’Harmattan, 2021. ISBN 9789634147022

    Közelítések – Közvetítések. Anton Pavlovics Csehov

n>. Szerk. Regéczi Ildikó. Debrecen, Didakt Kiadó, 2011.

Ajánlott irodalom:

    ?.?. ??????????: ?????? ????????. ????????? ??????. ??? 1. ? ??????? ?????? XIX ? XX ?????. ??????, ????? ?????????? ???????, 2012. 31-432. ISBN 8978955105772

    Molnár Angelika: Goncsarov hármaskönyve. Iván Goncsarov regényei a XIX. századi irodalomban. Budapest, Argumentum, 2012. ISBN 9789634466611

    S. Horváth Géza: Dosztojevszkij költői formái. A személyes elbeszélés A kamasz című regényben. Budapest, Argumentum, 2002. ISBN 9634462340

    Jurij Lotman: A művészi tér Gogol prózájában = Kultúra, szöveg, narráció. Szerk Kovács Árpád, Gilbert Edit. Pécs, JPTE, 1994.

    Joe Andrew: Narrative Space and Gender in Russian Fiction: 1846-1903. Studies in Slavic Literature and Poetics, Volume 47 2007. ISBN 9789042021860

    Turgenev and Russian Culture. Essays to Honour Richard Peace. Volume 49. Volume Editors: Joe AndrewDerek Offord, and Robert Reid. 2008. ISBN 9789042023994

    Regéczi Ildikó (szerk.) Csehov-újraírások, Debrecen, Didakt Kiadó, 2016. ISBN 9786155212413

    Vladimir Nabokov: Lectures on Russian Literature. Houghton Mifflin Harcourt, 2002. ISBN 0156027763

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

    A hallgató összefüggéseiben is átlátja a szlavisztika elméleti problémáit, annak diakrón és szinkrón dimenzióiban.

    A szlavisztika legalább egy résztémájában elmélyültebb ismeretekkel is rendelkezik.

    A szlavisztika vonatkozásában tudományos megalapozottságú tudással rendelkezik annak a magyar és az európai identitás kulturális és szellemi konstrukciói szempontjából is releváns hátterével.

    Alapvető ismeretekkel rendelkezik a szlavisztika tudományterületére jellemző hagyományos és elektronikus forrásairól, keresőprogramjairól, katalógusairól, adattárairól és bibliográfiáiról.

    Ismeri az irodalmi, a nyelvi, nyelvészeti és a kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait. Pontosan felismeri a stílusvariánsokat, le tudja írni a specializációjának megfelelő nyelv regionális változatait, rálátása van a szláv nyelvek fejlődésére.

    Megismeri az elemzett műveket, szövegeket, a korszakra jellemző irodalmi diskurzusformákat.

    Az irodalmi szövegeket és szemelvényeket eredeti (orosz) nyelven el tudja olvasni és értelmezni tudja.

    Bővíti ismereteit az orosz irodalmi szövegek befogadásának fontosabb eljárásairól, és a műértelmezés szakmailag elfogadott fontosabb módozatairól.

    Megismerkedik az orosz irodalomtudomány jel

lemző kutatási kérdéseivel, elemzési és értelmezési módszerével.

    Elsajátítja az orosz irodalomtudomány fontosabb szakkifejezéseit.

b) képességei

    A megszerzett ismeretekhez kritikusan viszonyul, képes új összefüggések feltárására.

    A szlavisztikában képes az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére.

    Képes a nyelvi regiszter változatos szövegtípusait és kulturális jelenségeit eltérő szempontrendszer szerint vizsgálni, valamint ehhez adekvát értelmezési stratégiákat rendelni.

    Képes helyesen értelmezni a szlavisztika szempontjából releváns magyar, európai és egyéb identitásképződési konstrukciókat.

    Képes megválasztani és tudatosan alkalmazni a szlavisztika problémáinak megoldásában kínálkozó módszereket.

    Képes a korszakra jellemző irodalmi szövegek és kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére.

    Képes megválasztani a korszak irodalmi problémáinak megoldásában kínálkozó módszereket.

c) attitűdje

    Elkötelezetten és kritikusan képviseli a szláv, a magyar és európai értékeket, vallja a kulturális, vallási, kisebbségi és társadalmi sokszínűség fontosságát.

    Szakmai érdeklődése a szlavisztikán belül elkötelezett, folyamatos. Megszerzett tudását a jelenkori társadalmi és kulturális folyamatok és jelenségek megértésére használja fel.

    A szlavisztika különféle jelenségeinek és problémáinak megértésében az interdiszciplináris megközelítésre törekszik

d) autonómiája és felelőssége

    Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását.

    Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai.

    Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni.

    Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe