Tantárgy adatlapja
A kurzus célja: A hallgatók megismerkedjenek a pedagógiai ellenőrzés jogszabályi és szakirodalmi hátterével és gyakorlatot szerezzenek a pedagógiai ellenőrzési folyamatról és annak egyes állomásairól. Főbb tematikai csomópontok: 1. A pedagógiai ellenőrzéshez kapcsolódó jogszabályok 2. A pedagógiai ellenőrzés funkciói és szereplői módszerei 3. A pedagógiai ellenőrzés gyakorlata 4. A pedagógiai ellenőrzés lehetséges ellentmondásai |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: - Országos tanfelügyelet – kézikönyv általános iskolák számára (résztvevő saját intézménytípusának megfelelő) – negyedik, javított kiadás, Az Oktatási Hivatal által módosított, az emberi erőforrások minisztere által 2016. december 9-én jóváhagyott tájékoztató anyag. Hatályos 2017. január 1. napjától. (www.oktatas.hu) - Önértékelési kézikönyv - kézikönyv általános iskolák számára (saját intézménytípusnak megfelelő), harmadik, javított kiadás, Az Oktatási Hivatal által módosított, az emberi erőforrások minisztere által 2016. december 9-én jóváhagyott tájékoztató anyag. Hatályos 2017. január 1. napjától. (www.oktatas.hu) - Weiss, Carol H.(2005): Értékelés. Budapest, Országos Közoktatási Intézet. ISBN: 963 682 553 X
Ajánlott irodalom - Forgács András – Loboda Zoltán (2003): Az Európai Unió és az oktatás. Budapest, PRESS PUBLICA Kiadó. ISBN:963-9001-82-1 - Hoffmann Rózsa (szerk.) (2003): Szakmai etikai kódex pedagógusoknak. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. ISBN:9631923436 - Imre Anna (2000): A felekezeti középiskolák jellemzői a statisztikai adatok tü krében, Educatio 3. 479-491.o. - McKinsey és mtsai (2007): Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? Budapest.http://www.chem.elte.hu/w/modszertani/index_elemei/kt_elm_I_elemei/McKinsey_jelentes_magyar.pdf - OECD: Teachers Matter (2007). Párizs. Magyar változat: http://www.okm.gov.hu/letolt/nemzet/oecd_teachers_matter_061116.pdf. - Pusztai Gabriella (2001): Oktatási esélyegyenlőség a felekezeti középiskolákban (Andorka Rudolf Társadalomtudományi Társaság Műhelytanulmány 2.) https://www.szepi.hu/irodalom/Iskola_es_kozosseg.pdf - Weiss, Carol H.(2005): Értékelés. Budapest, Országos Közoktatási Intézet. ISBN: 963 682 553 X Egyéb pedagógiai folyóiratok (Új Pedagógiai Szemle, Iskolakultúra, Educatio, Magyar Pedagógiai szakcikkei). |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Ismeri az oktatáspolitika tanulmányozása során felhasználható nyomtatott és nem nyomtatott információforrásokat, az azokról való tájékozódás lehetőségeit, - tisztában van az oktatáspolitika aktoraival, működési mechanizmusaival, - rendelkezik európai oktatáspolitikai ismeretekkel, - ismeri a nemzeti közoktatási rendszerek fejlesztését célzó eszközöket (közösségi programokat, európai uniós pályázatokat), - ismeri a pedagógiai tevékenységet, az intézmények működését meghatározó dokumentumokat, - ismeri a magyarországi oktatáspolitika fejlődéstörténetének főbb stratégiai kérdéseit, - ismeri az egyház/e gyházak szerepét a magyarországi köznevelési rendszer létrejöttében és jelenlegi helyzetében, - alapos és széleskörű ismeretekkel rendelkezik az országos pedagógia-szakmai ellenőrzésről. - alapos és széleskörű ismeretekkel rendelkezik az országos pedagógia-szakmai ellenőrzésről. - b) képességei - Képes rendszerben gondolkodni, feltárni és átlátni az összefüggéseket, az egyes tényezők közötti kapcsolatokat, - képes feltárni a kapcsolatot a pedagógiai munka, az intézményi működés és az oktatáspolitika között, - képes mérlegelni az egyes beavatkozási szükségletek szabályozási szintjét, - képes megítélni az egyes oktatáspolitikai jelenségekben az oktatáspolitikai aktorok relevanciáját, - képes fejlődéstörténeti dimenzióba helyezni az oktatáspolitika működését. c) attitűdje
|