Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Pedagógiai kommunikációs tréning
Tárgy kódja: BT-PSZ-5090
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kozma Gábor János
Tárgyleírás:

A kurzus célja:

A hallgatók megtapasztalják a pedagógiai kommunikációs szituációk sajátosságait, a pedagógiai problémakezelés és problémamegoldás lehetőségeit. Gyakorolják a pedagógiai helyzetek különböző kommunikációs elméletek szerinti értelmezését, használják és fejleszthetik kommunikációs kompetenciájukat, különösen a helyzetfelismerés, az érdekérvényesítés, a feszültségkezelés, a befolyásolás, a segítés, a kölcsönös kommunikáció és a dialógus képességét, a pedagógiai helyzetek kezelésében.

Főbb tematikai csomópontok:

1.       A pedagógiai kommunikáció sajátosságai, a pedagógiai kommunikáció dialógus természete.

2.       A kommunikációs kompetencia és fejlesztése.

3.       A pedagógus kommunikációs felkészültségei (önismeret, társismeret, empátia, vérmérséklet).

4.       A pedagógiai kommunikáció zavarai.

5.        Konfliktusok és játszmák a pedagógiai kommunikációban.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

p>

-        ANTALNÉ Szabó Ágnes: A tanári beszéd empirikus kutatások tükrében. Magyar Nyelvtudományi Társaság. Budapest. 2006.

-        HERBSZT Mária: Tanári beszédmagatartás. Szegedi Egyetemi Kiadó – Juhász GYula Felsőoktatási Kiadó. Szeged. 2010

-        Szőke-Milinte Enikő: Kommunikációs készségfejlesztés In: H Tomesz Tímea, H Varga Gyula (szerk.)

-        Kommunikációs készségfejlesztés a pedagógiai munkában. 160 p.  Budapest: Hungarovox Kiadó, 2016. pp. 9-31.
Szőke-Milinte Enikő: A dialógus szerepe az esélyteremtésben. Katolikus pedagógia: Katolikus pedagógiai Tanszéki folyóirat / Nemzetközi neveléstudományi szakfolyóirat 1-2: pp. 50-58. (2014)

-        Szőke-Milinte Enikő:  A pedagógiai kommunikáció értelmezései.  In: Karlovitz J T, Torgyik J (szerk.) Vzdelávanie, výskum a metodológia: Oktatás, kutatás és módszertan, Komárno: International Research Institute, 2013. ISBN 9788097125110, pp. 241-249.

Ajánlott irodalom:

-         EGAN Gerard: A segítő készségek fejlesztése. ELTE Eötvös Kiadó. 2011.

-         KOMOR Levente: Szervezeti kommunikáció, 2008. Gödöllő. Jegyzet.

-         http://www.gtk.szie.hu/upload_files/SZKOMJEGYZ0601ROV_0212.pd

f. 55-66, 119-137.

-        ROSENGREN, Karl Erik: Kommunikáció. Budapest: Typotex. 2004. 127 –159.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        Ismeri a pedagógiai kommunikáció értelmezését támogató kommunikációs elméleteket és modelleket,

-        Ismeri a pedagógiai kommunikáció eredményességét meghatározó kommunikációs eszközöket

-        Ismeri az osztálytermi kommunikáció sajátosságait, a pedagógusszerepre vonatkozó pszichológiai, szociológiai és pedagógiai elméleteket, a szereppel kapcsolatos különböző elvárásokat

-        Ismeri a tanulók reális önértékelését és önbecsülését támogató módszereket

-        Ismer néhány közösségalakító kommunikációs módszert

-        Ismeri a szervezeti és a pedagógiai kommunikáció tanulást támogató funkcióját

b) képességei

-        Képessé válik a pedagógiai problémák felismerésére és kezelésére pl. együttműködésre, dialógusra, érvelésre, meggyőzésre, konfliktuskezelésre

-        Képessé válik a csoportok, közösségek számára olyan pedagógiai helyzeteket teremteni, amelyek biztosítják a csoport közösséggé fejlődését és egészséges működését

-        Képes nyugodt, biztonságos és az eredményes tanulást támogató tanulási környezet megszervezésére

-        Képes felismerni, értelmezni kommunikációs nehézségeit és ezen a téren önmagát fejleszteni

c) attitűdje

-        Elkötelezett a dialógus mellett, nyitott a legváltozatosabb kommunikációs és pedagógiai problémákra, segítőkész, konstruktív.

-   Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyermek- és ifjúságvédelem szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZGYI szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe