Tantárgy adatlapja
A kurzus célja: A hallgatók megtapasztalják a pedagógiai
kommunikációs szituációk sajátosságait, a pedagógiai problémakezelés és
problémamegoldás lehetőségeit. Gyakorolják a pedagógiai helyzetek különböző
kommunikációs elméletek szerinti értelmezését, használják és fejleszthetik
kommunikációs kompetenciájukat, különösen a helyzetfelismerés, az
érdekérvényesítés, a feszültségkezelés, a befolyásolás, a segítés, a
kölcsönös kommunikáció és a dialógus képességét, a pedagógiai helyzetek
kezelésében. Főbb
tematikai csomópontok: 1. A pedagógiai kommunikáció sajátosságai, a pedagógiai
kommunikáció dialógus természete. 2. A kommunikációs kompetencia és fejlesztése. 3. A pedagógus kommunikációs felkészültségei
(önismeret, társismeret, empátia, vérmérséklet). 4. A pedagógiai kommunikáció zavarai. 5. Konfliktusok
és játszmák a pedagógiai kommunikációban. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
ANTALNÉ
Szabó Ágnes: A tanári beszéd empirikus
kutatások tükrében. Magyar Nyelvtudományi Társaság. Budapest. 2006. -
HERBSZT
Mária: Tanári beszédmagatartás.
Szegedi Egyetemi Kiadó – Juhász GYula Felsőoktatási Kiadó. Szeged. 2010 -
Szőke-Milinte Enikő: Kommunikációs készségfejlesztés In: H
Tomesz Tímea, H Varga Gyula (szerk.) -
Kommunikációs
készségfejlesztés a pedagógiai munkában. 160 p. Budapest: Hungarovox Kiadó, 2016. pp. 9-31.
-
Szőke-Milinte
Enikő: A pedagógiai kommunikáció értelmezései. In: Karlovitz
J T, Torgyik J (szerk.) Vzdelávanie, výskum a metodológia:
Oktatás, kutatás és módszertan, Komárno: International Research
Institute, 2013. ISBN 9788097125110, pp. 241-249. Ajánlott irodalom: -
EGAN Gerard: A segítő készségek fejlesztése. ELTE Eötvös Kiadó. 2011. -
KOMOR
Levente: Szervezeti kommunikáció,
2008. Gödöllő. Jegyzet. -
http://www.gtk.szie.hu/upload_files/SZKOMJEGYZ0601ROV_0212.pdf.
55-66, 119-137. -
ROSENGREN,
Karl Erik: Kommunikáció. Budapest:
Typotex. 2004. 127 –159. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismeri a
pedagógiai kommunikáció értelmezését támogató kommunikációs elméleteket és
modelleket, -
Ismeri a
pedagógiai kommunikáció eredményességét meghatározó kommunikációs eszközöket -
Ismeri az
osztálytermi kommunikáció sajátosságait, a pedagógusszerepre vonatkozó
pszichológiai, szociológiai és pedagógiai elméleteket, a szereppel
kapcsolatos különböző elvárásokat -
Ismeri a
tanulók reális önértékelését és önbecsülését támogató módszereket -
Ismer
néhány közösségalakító kommunikációs módszert -
Ismeri a
szervezeti és a pedagógiai kommunikáció tanulást támogató funkcióját b) képességei -
Képessé
válik a pedagógiai problémák felismerésére és kezelésére pl.
együttműködésre, dialógusra, érvelésre, meggyőzésre, konfliktuskezelésre -
Képessé
válik a csoportok, közösségek számára olyan pedagógiai helyzeteket teremteni,
amelyek biztosítják a csoport közösséggé fejlődését és egészséges működését -
Képes
nyugodt, biztonságos és az eredményes tanulást támogató tanulási környezet
megszervezésére -
Képes
felismerni, értelmezni kommunikációs nehézségeit és ezen a téren önmagát
fejleszteni c) attitűdje -
Elkötelezett
a dialógus mellett, nyitott a legváltozatosabb kommunikációs és pedagógiai problémákra,
segítőkész, konstruktív. -
Érzékeny a
tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés
feltételeit biztosítani minden tanuló számára |