Tantárgy adatlapja
A gyakorlat célja, hogy segítséget nyújtson a hallgatóknak az alapszakos szakdolgozat sikeres megírásában. A szemeszter során végighaladunk a dolgozat elkészítésének főbb állomásain: a hallgatók útmutatást kapnak a témaválasztáshoz, a kutatáshoz és a hatékony jegyzetkészítéshez, a tudományos szövegalkotáshoz, valamint a formai követelmények sikeres teljesítéséhez. A szemeszter során megkövetelt beadandó feladatok azt a célt szolgálják, hogy a hallgatókat kísérletezésre ösztönözzék – a „próba-bibliográfia” a kutatás megkezdésében, a „próba-bevezetés” pedig a kutatási célok megfogalmazásában nyújthat hasznos segítséget. A félév végi zárthelyi dolgozattal azt mérjük fel, hogy az átadott ismereteket a hallgatók mennyire tudják alkalmazni a gyakorlatban. A kurzus során abban is segítjük a hallgatókat, hogy naprakészek legyenek a szakdolgozat leadásához kapcsolódó adminisztratív teendőket illetően.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Umberto Eco: Hogyan írjunk szakdolgozatot? Kairosz Kiadó, 1987. Budapest. ISBN 139137 537
Kumar, Ranjit: Research Methodology. A step-by-step guide for beginners. 2014. London-Thousand Oaks-New Delhi-Singapore, SAGE Publications. ISBN 978-1-4462-6996-1
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
A politikatudomány alapvető kérdéseinek, fogalmainak, klasszikus szerzőinek és irányzatainak ismerete.
A politikatudomány kontextusának és elméleteinek, valamint elemzési módszereinek megértése és megértése.
Megérti a legfontosabb nemze
ti és nemzetközi társadalmi, politikai és gazdasági kérdéseket.
Fel tudja tenni az interdiszciplináris tudományág alapvető kérdéseit.
Ismeri az önálló tudományos munka tudományos kritériumait és értékelési szempontjait.
b) képességek
Képesség a társadalmi, gazdasági és politikai problémák azonosítására, a lehetséges válaszok értelmezésére, összehasonlítására és kritikus elemzésére.
Képesség klasszikus szerzők és kortárs gondolkodók műveinek értelmezésére.
Képesség a tudományág eredményeinek önálló követésére, elméleteinek és modelljeinek értelmezésére, alkalmazására és hasznosítására.
Képesség az önálló munkához szükséges módszerek alkalmazására, az adatok kezelésére és értelmezésére.
c) attitűd
Interdiszciplináris szemlélet és az innovatív megközelítések iránti érzékenység.
Elméleti igényesség, módszertani tudatosság.
Átgondolt, érdeklődő és érzékeny a társadalmi problémák iránt.
Képes a felelősségteljes szakmai munkára, mind egyénileg, mind csoportban.
d) autonómia és felelősség
Önállóság munkája végzésében, szakmailag megalapozott érvekkel alátámasztva.
Önállóan fejti ki véleményét, kéréssel, bemutatással és alternatívákra való nyitottsággal.
Etikai és szakmai felelősséget vállal saját munkájáért.
Magabiztosan helyezi el saját eredményeit a tudományos elképzelések, trendek és modellek hálójában.
Interdiszciplináris irányultságát komplex megközelítés jellemzi.
Felelősen vesz részt a kutatási és fejlesztési projektekben.