Tantárgy adatlapja
Az adott korszak tanulmányozásához szükséges filológiai, textológiai és terminológiai alapismereteinek áttekintése. A tanegység tárgyalja: A korszak időbeli határai, illetve a korszak irodalmiságának térbeli kiterjedése. Terminológiai problémák. Speciális, a korszakra vonatkozó segédtudományi ismeretek összefoglalása. Kitekintés az irodalom határterületeire (sajtó, színház). Retorikai-műfajelméleti rendszerek, az irodalom fogalmának változása. A történeti, poétikai elemzés módszertani lehetőségei. A klasszikus magyar irodalom szövegeinek filológiája, ennek elméleti és gyakorlati kérdései. A korszak szövegkiadási hagyományának és a kiadások újabb lehetőségeinek kérdései. Bevezetés a sajtó alá rendezés munkájába. A népiesség, a közköltészet fogalma és a folklór szövegek textológiája. Az irodalom társadalmi, ideológiai, kulturális funkciói. Intézmények (folyóiratok, könyvkiadók, múzeumok, könyvtárak, irodalmi társaságok, oktatási helyek, stb.) története. A korszak irodalomtörténeti tárgyalhatóságának különböző nézetei és lehetőségei.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező olvasmányok:
A magyar kritika évszázadai I., II., III., főszerk. SŐTÉR István, Szépirodalmi, Bp., 1981. ISBN 963 15 1839 6
Magyar színháztörténet 1790–1873, szerk. KERÉNYI Ferenc, Bp., Akadémiai, 1990. ISBN 963 05 5647 2
Magyar színháztörténet 1873-1920, szerk. GAJDÓ Tamás, Magyar Könyvklub-Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, Bp., 2001. ISBN 963547363 X
POGÁNY Péter, A magyar ponyva tüköre, Magyar Helikon, 1978. ISBN 963207 1794
KÜLLŐS Imola, Közköltészet és népköltészet, L’Harmattan, Bp., 2004. ISBN 963 9457
BUZINKAY Géza, A magyar sajtó és újságírás története a kezdetektől a rendszerváltásig, Wolters Kluwer, Bp., 2016. ISBN 9789632955971
Angewandte anthropologische Ästhetik. Konzepte und Praktiken 1700-1900. = Applied Anthropological Aesthetics. Concepts and Practices 1700-1900., szerk. BALOGH Piroska, FÓRIZS Gergely, Wehrhahn Verlag, Hannover, 2020. ISBN 9783865258229
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A tanegység elvégzése után a hallgató tájékozott lesz a régi magyarországi történetírás műfajainak, jellegzetességeinek, az irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak kérdéskörében.
Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel megismeri e műfajok szövegtípusainak, történeti folyamatainak fő sajátosságait.
Tájékozott lesz az e műfajokhoz kapcsolódó szövegek és kulturális jelenségek irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.
b) képességei
A tanegység elvégzésével a hallgató képes lesz értelmezni a történetírás körébe tartozó szövegek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint az irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.
A téma jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban lesz képes írni és beszélni.
Képes lesz e műfajok szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket az irodalomtudomány szempontjából értelmezni.