Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy a BA alapozó stúdiumaira támaszkodva haladó fokon nyújtson ismereteket a pszichodiagnosztika eszköztárának elméleti modelljeibe és gyakorlati kérdéseiről.
Elméleti tematika: a pszichodiagnosztika alapelvei, célja, és technikái különböző klinikai populációk esetén; az első interjúk fajtái és technikái klinika és nem-klinikai populációknál; Az interjúk értékelésének modelljei és technikái klinikai és nem-klinikai populációk esetén; pszichoterápiás első interjúk fajtái és formái; az interjúzás speciális szabályai gyermekek esetében; A pszichodiagnosztikai módszerek megválasztása a diagnosztikus folyamat során; A diagnosztikai módszerek érvényessége, megbízhatósága a diagnosztikai folyamat során; A pszichodiagnosztikai vélemény szerkesztése. A pszichodiagnosztikai adatok integrálása. Etikai szempontok és problémák a diagnosztikai pontok gyakorlati elsajátítása, két különböző típusú első interjú készítése, értékelése, kiegészítve két teszt eredményeivel és azok integrálásával. Etikai szempontok feldolgozása, komplett vélemény alkotása.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Mérei, F., Szakács F.: Klinikai pszichodiagnosztikai módszerek. Medicina, Budapest, 1995.
Trull, T.J., Phares, E.J.: Klinikai pszichológia. Osiris, Budapest, 2004.
Ajánlott irodalom:
Kállai, J. & Gál, B. (szerk): Az első találkozás jelenségvilága a segítő kapcsolatban. Janus/Osiris, Budapest, 1999.
Kállai, J. & Kézdi, B. (szerk): Új távlatok a klinikai pszichológiában. Új Mandátum Kiadó, Budapest, 2003.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.
Átfogó tájékozottsággal és ismeretekkel rendelkezik a klinikai és egészségpszichológia és társtudományok szakirodalmában.
b) képességei
Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.
Képes a kapott eredmények releváns értelmezésére.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a pszichológiai jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára.
Felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.