Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy elméleti bevezetést adjon a gyermekpszichoterápiás módszerek történetébe, alapjaiba és főbb eljárásaiba. A kurzus áttekinti a gyermekpszichoterápiák, közös elemeit: az életkori sajátosságokat, a gyermeki nyelv sajátosságait, a terápiás indikáció, a szülőkonzultáció és a gyermekkel való kommunikáció szabályait és kereteit. A tematika kitér a főbb gyermekpszichoterápiás módszerek specifikumaira és kiemelten tárgyalja a pszichoanalitikus, a pszichodinamikus, a viselkedésterápiás, valamint a szülő-csecsmő konzultációs eljárásokat. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Lieberman, A. F., & Van Horn, P. (2011). Psychotherapy with infants and young children: Repairing the effects of stress and trauma on early attachment. Guilford Press. Holder, A., & Slotkin, P. (2018). Anna Freud, Melanie Klein, and the psychoanalysis of children and adolescents. Routledge. Ajánlott irodalom:
"font-family:Calibri;margin-left:0px;text-align:left;">Fraiberg, S. (1987). Selected Writings of Selma Fraiberg. Ohio State University Press. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - A hallgató rendelkezik a gyermekpszichoterápia életkori feltételeinek ismeretével - Ismeri a gyermekpszichoterápiák főbb módszereinek elméleti alapjait,. - Ismeri a gyermekpszichoterápiák módszertani alapelveinek elméletét b) képességei - Az elméleti ismeretek birtokában a hallgató képes megítélni a gyermekpszichoterápiás módszerek alkalmazhatóságának feltételeit, - eldönteni az életkor-specifikus jellemzők alapján a pszichoterápia javasolhatóságát. - a gyermekpszichoterápia alkalmazásnak etikai kérdéseiről gondolkodni. |