Tantárgy adatlapja
A tárgy legfőbb célja, hogy megismertesse a hallgatókat a lengyel írásbeliség kezdeteivel, a középkori, reneszánsz és barokk műfajokkal, kitekintést nyújtva a felvilágosodás műfaj- és eszmetörténetére. Emellett azt is vizsgáljuk, hogyan hatottak az irodalmi szövegek a nemzeti és európai identitás paradigmáinak kialakulására. Mai szempontból is érdekes példája ennek a szarmatizmus kérdése. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: − Mikołaj Rej, Jan Kochanowski, Mikołaj Sep Szarzynski versei, Budapest, 1980. ISBN 9630722607 − Jan Chrzyzostom Pasek: Emlékiratok, Máriabesnyő, 2005. ISBN 9639580414 − Teresa Michałowska: Srediowiecze, Warszawa, 1996. ISBN 8301114525 − Jerzy Ziomek: Reneksans
="font-family:'Times New Roman';font-size:11pt;">, Warszawa, 2006. ISBN 8301138432 − Czesław Hernas: Barok, Warszawa, 2006. ISBN 8301138467 − Andrzej Vincenz (összeáll.): Helikon sarmacki, Wrocław, 1989. ISBN 8304025809 − Jan Potocki: Kaland a Sierra Morenában, Budapest, 1979. ISBN 9630715023 Ajánlott irodalom: − Teresa Michałowska: Sredniowiecze, Warszawa, 1996. ISBN 8301114525 − Jerzy Ziomek: Renesans, Warszawa, 2006. ISBN 8301138432 − Czesław Hernas: Barok, Warszawa, 2006. ISBN 8301138467 − Mieczysław Klimowicz: Literatura Oświecenia, Warszawa, 2003. ISBN 8301140461 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása − A hallgató összefüggéseiben is átlátja a szlavisztika elméleti problémáit, annak diakrón és szinkrón dimenzióiban. − A szlavisztika legalább egy résztémájában elmélyültebb ismeretekkel is rendelkezik. − A szlavisztika vonatkozásában tudományos megalapozottságú tudással rendelkezik annak a magyar és az európai identitás kulturális és szellemi konstrukciói szempontjából is releváns hátterével. − Alapvető ismeretekkel rendelkezik a szlavisztika tudományterületére jellemző hagyományos és elektronikus forrásairól, keresőprogramjairól, katalógusairól, adattárairól és bibliográfiáiról. − Ismeri az irodalmi, a nyelvi, nyelvészeti és a kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait. Pontosan felismeri a stílusvariánsokat, le tudja írni a specializációjának megfelelő nyelv regionális változatait, rálátása van a szláv nyelvek fejlődésére. − Áttekintést kap a romantika előtti kors zakokról és a legkiemelkedőbb alkotókról, a nemzeti nyelvű irodalom kialakulásáról és kezdeteiről. − Megismeri az etnikailag homogén Piast-Lengyelországot és a soknemzetiségű, felekezetileg is sokszínű Jagelló-Lengyelországot. b) képességei − A szlavisztikában képes az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére. − Képes a nyelvi regiszter változatos szövegtípusait és kulturális jelenségeit eltérő szempontrendszer szerint vizsgálni, valamint ehhez adekvát értelmezési stratégiákat rendelni. − Képes helyesen értelmezni a szlavisztika szempontjából releváns magyar, európai és egyéb identitásképződési konstrukciókat. − Képes megválasztani és tudatosan alkalmazni a szlavisztika problémáinak megoldásában kínálkozó módszereket. − A szarmatizmusról szerzett ismeretei alapján eligazodik a lengyel nemesi kultúrában, ismeri a fogalom 20-21. századi átértelmezéseit − Tisztában van a lengyel identitás nem romantikus összetevőinek jelentőségével; − Képessé válik az identitás megőrzésére és más kultúrák elfogadására. c) attitűdje − Elkötelezetten és kritikusan képviseli a szláv, a magyar és európai értékeket, vallja a kulturális, vallási, kisebbségi és társadalmi sokszínűség fontosságát. − A lengyel republikanizmus, a hazai politikai hagyományokra épülő gondolkodás a nemesi demokráciából és a reneszánsz kori külpolitikai gondolkodásból is merít (ez sok tekintetben megelőzte a nemzetközi jog fejlődését). Ez erősíti az értékrendet, arra int, hogy távolságtartással kezeljük a divatos ideológiákat. d) autonómiája és felelőssége − Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását. − Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai. − Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni. − Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul. |