Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Resztoratív eljárás a konfliktusok kezelésében
Tárgy kódja: BMNPS03100M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Boros János Lóránt
Tárgyleírás:

A szociális konfliktusok okai, keletkezési formái, fázisai.

A különböző vitarendezési módszerek.

Alternatív és hagyományos konfliktuskezelési folyamatok. Peres és perenkívüli eljárások.

A resztoratív igazságszolgáltatás fajtái és fokozatai. Arbitrálás, facilitálás, mediáció. Megbeszélő békéltetési körök modelljei.

Az eredményes konfliktuskezelés.

A resztoratív módszer érzelmi alapjai

A pszichológus szerepe és attitűdje.

A resztoratív eljárások bemutatása a kötetlentől a hivatalosig. Resztoratív kérdések.

Konferenciamodellek.

Békéltetési körök.

A körök használatának fontossága és más konfliktusmegelőző, illetve csoportos közösségépítő stratégiák.

Súlyos bűncselekmények által okozott károk helyreállítása.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

BARCY Magdolna, "Mediare necesse est" - A mediáció technikái és társadalmi alkalmazása, Budapest, Animula, 2002. ISBN 963-9410-26-8

SÁRINÉ SIMKÓ Ágnes (szerk.), A mediáció: a közvetítői tevékenység, Budapest, HVG-ORAC Lap- és Könyvkiadó Kft. 2003. ISBN 963-9404-69-1

HERCZOG Mária (szerk.), Megbékélés és jóvátétel: kézikönyv a helyreállító igazságszolgáltatásról, Budapest, Család, Gyermek, Ifjúság Kiemelten Közhasznú Egyesület, 2003. ISBN 963-214-278-0

EÖRSI Mátyás, ÁBRAHÁM Zita (szerk.), Pereskedni rossz!  Mediáció: a szelíd konfliktuskezelés, Budapest, Minerva Kiadó, 2003. ISBN 963-86279-8-9

BARABÁS Andrea Tünde, Börtön helyett egyezség? Mediáció és más alternatív szankciók Európában, Budapest, KJK-Kerszöv, 2004. ISBN 963-224-626-8

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.

Részletes ismeretekkel rendelkezik az interperszonális és interkulturális pszichológia területein, és integrálja a társtudományok ismereteit.

b) képességei

Képes olyan kutatások tervezésére és kivitelezésére, melyek alkalmasak pszichológiai és kulturális jelenségek több szempontú vizsgálatára.

Képes az interperszonális és interkulturális pszichológia területén önálló munkára, sokoldalú és kritikai elemzésre.

Képes az interperszonális és interkulturális pszichológia területén alkalmazott gyakorlati módszerek, elemző és beavatkozó eljárások használatára.

c) attitűdje

Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a pszichológiai jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.

Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.

Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára.

Választott szakterületének megfelelően fejleszti önismeretét.

Kutatásait a szakmai etikai követelményeknek és engedélyeknek megfelelően végzi.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

pszichológia BMNB-XPS mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe